Milla SYV på FrågaSYV

    Man kan inte få betyget innan kursen är avslutad.

    Studie- och yrkesvägledare
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Badr, jag gissar på att du läser nu på komvux och dina kurser slutar kanske till jullovet, stämmer det? Och sista dag att komplettera sin ansökan till högskoleutbildningar som startar vårterminen 2019 är den 3 december 2018 och du måste därför - för att bli bedömd som behörig - få de betygen som du måste ha senast 3 december för att hinna ladda upp dem på din inloggning på Antagning.se
    ***
    Om kursen slutar senare än 3 december, kommer du inte att hinna. Och som Milla redan har svarat, så kan man tyvärr inte få betyg snabbare än "kursslutet" är. Men du kan prata med läraren och med SYV/rektor på din skola. Om läraren bedömer att du har tillräckliga kunskaper för att få godkänt betyg innan kursen skulle egentligen sluta, kan du kanske få kursslut flyttat så att din kurs slutar ex. söndagen den 2 december och du kan i så fall få betyg den 3 december. Och från 3 dec läser du i så fall inte... för att du är klar med kursen. Du kommer då inte heller ha rätt till studiemedel om du inte läser ... från det datumet när kursen inte längre - för dig - är igång.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte