Elev

    Hej! Jag går just nu i 2an på gymnasiet. Jag gick om 9an då jag haft hög frånvaro (ca 80% frånvaro) pga mental ohälsa. Jag undrar om det är möjligt att få dispens till att börja i komvux då de har distans kurser och som sagt har jag stor problematik med mental ohälsa. Tänkte lägga till att jag har F i 4 kurser just nu samt är på gränsen till F i flera ämnen pga den höga frånvaron samt att jag håller på att utredas för diagnos.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vänd dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Om de ansvariga på utbildningsförvaltningen bedömer att det finns särskilda skäl och de även har ekonomisk möjlighet, så kan de köpa en utbildningsplats för dig på komvux (sådant händer ibland men mycket sällan).
    Du har en annan väg att gå också - via allmänna kurser på folkhögskolorna. Om du fyller 19 år under det här kalenderåret, alltså redan är 18 år, då är du "gammal nog" att kunna läsa på en folkhögskola. Folkhögskolorna utanför stora städer brukar kunna erbjuda internat/elevboende. Det verkar annars finnas allmänna kurser på gymnasienivå på folkhögskolorna som ges på distans utan obligatoriska träffar: se listan på utbildningar på folkhogskola.nu/sok-kurser/?allmänna-kurser-gymnasienivå-distans-utan-träffar

    Studie- och yrkesvägledare