Elizabeth

    Hej SYV!

    I mitt IB program har inte jag valt svenska som ämne alls, vilket innebär att för att vara behörig till svenska universitet kommer jag att behöva göra tisus prov. Jag tar diplom våren 2024. Jag har gjort tisus provet två gånger, och fått underkänt på en del av provet. Så min tredje gång väntar nu i Maj. Min fråga är: Eftersom vi just nu håller på att skicka in våra prioriteringar på antagning.se (till HT 2024), vore det vara viktigt att man har behörigheten som krävs för varje program. Om jag får mitt tisus resultat i slutet av maj och får underkänt igen, då är inte jag behörig alls. Jag gör om provet i hösten och får godkänt, är jag då i BII urvalsgruppen?

    Utöver detta, jag har fått höra från någon källa att om man ansöker universitet och inte har behörigheten för ett visst program man har sökt till, då stryks man från att söka igen. Väldigt osäker på om detta verkligen stämmer så jag skulle uppskatta att höra från er vad ni vet om just den frågan :)

    Vänliga hälsningar från Elizabeth

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det du skriver i slutet av din fråga, nämligen "jag har fått höra från någon källa att om man ansöker universitet och inte har behörigheten för ett visst program man har sökt till, då stryks man från att söka igen." stämmer inte. Man får söka till samma utbildning hur många ggr man vill, oavsett om man tidigare var behörig eller obehörig.
    ***
    Den andra frågan (om du får godkänt TiSUS-resultat innan du tar IB-diplom eller efter det kommer påverka din placering i BI eller BII-urvalsgruppen) kan jag inte riktigt svara på; jobbar inte med administration kring antagningen. Jag tycker du behöver ställa din fråga till de som jobbar med administration kring antagningen och de personerna är både de som jobbar för Antagning.se och de som jobbar i antagningsgrupper/antagningsenheter på lärosätena. Du kan t.ex ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 tel.nr 0771-550 720. Du kan också vända dig till antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte där du vill komma in på utbildning hos. Min bästa gissning är att du kommer fortfarande prövas i BI, alltså i direktgruppen.
    Annars, så väljer ju inte sökande i vilka antagnings-Urvalsgrupper de prövas. Du kommer att prövas i den eller de gruppen/grupper som du får prövas i. Gör du högskoleprovet kommer du prövas även i HP-urvalsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare