Hanna
    Hej!
    Tycker du man ska börja plugga till läkare direkt eller tycker du att man ska t.ex plugga till undersköterska och sen plugga vidare till läkare. Vilken väg är "enklast", jag vill inte "slösa" bort flera år när jag vet att jag vill bli läkare och inte undersköterska men samtidigt vill jag inte riskera att inte klara av läkarlinjen.
    Vad har du för tips när det gäller natur-natur och läkarlinjen och vilka vägar finns det till att bli läkare, och vilka för-och nackdelar?

    Hälsningar Hanna :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Den snabbaste vägen (men som också är ganska tuff) är via Naturvetenskapsrpgrammet, inriktning Naturvetenskap. Klarar man att ta Examensbevis från NA, inriktning "natur" - blir man behörig (om man även har godkända betyg i fysik 2, kemi2, biologi 2 och matte 4) att direkt efter gymnasiet söka till Läkarprogrammet.

    Konkurrensen är mycket hård för att komma in på Läkarprogrammet och bara A-betyg i alla gymnasiala kurser räcker oftast inte till. Inte ens om man har max antal meritpoäng - kan man garanterat få plats. Dvs utlottning förekommer ibland och man ska också ha lite tur (utöver högsta betyg och max antal i merit).

    Det finns andra vägar in och det är

    1) att bli behörig (med lägre betyg) men få högst resultat på högskoleprovet

    eller

    2) att läsa på Vård- och omsorgsprogrammet och se sen om man vill komplettera för behörighet på komvux eller jobba några år först, innan man söker vidare studier.

    Fördelar med att gå via Vård- och omsorgsprogrammet är flera: man lär sig ett yrke och kan efter gymnasiet få jobb direkt. Det finns ganska många olika alternativ efter VO:

    1. jobba som undersköterska

    2. söka utbildning på yrkeshögskola och bli Specialistundersköterska eller Tandsköterska

    3. söka högskoleutbilning och bli Sjuksköterska, Röntgensjuksköterska eller ngt annat inom vården

    4. komplettera på komvux och söka till andra högskoleutbildningar - bl a Läkare, Tandläkare eller utbildningar som inte har med vård att göra, exempelvis läsa till Lärare eller HR-specialist.

    Att ha grundläggande medicinska kunskaper och kunna ge första hjälpen är ett stort PLUS när man söker jobb (även om jobbet inte har ngt. med vård att gör över huvudet taget).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i att fatta beslut antående val till gymnasiet!

    Vänliga hälsninar

    Julia Syv