Sophia
    Hejsan,

    Jag har nu börjat kolla runt på studier. Är väldigt intresserad utav att bli veterinär. Däremot är mina betyg inte ens i närheten. Har märkt att de kurser man läser under veterinär programmet också finns som enskilda kurser. Kan man läsa de kurser som behövs för ex år 1, och sedan söka in till år 2? Med första året som "merit"? Och OM det skulle va möjligt, hur stor del spelar betygen in då?

    Mvh Sophia
    • Anna : Är du säker på att de kurser som man läser på Veterinärprogrammet finns alla som fristående kurser? Har du kollat vad antagningsgräns på dem kurserna är? Den kan vara ännu högre än på veterinärprogrammet. :(
    • : Okej, vet inte all fakta bakom detta så som intagningspoäng osv. Men i teorin, är det möjligt?
    • Anna : Tyvärr, inte; :( Iäs mitt svar nedan.
    • : Oj ber om ursäkt såg inte. Okej, då vet jag. Tack :)
    • Anna : Jag är ledsen att jag är tvungen att ge dig ett negativt svar. Jag önskar att det vore annorlunda. :(
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia!

    Även om du får godkända betyg i alla de kurser som ingår i Veterinärsprogrammet första år, så måste du Konkurrera om platsen på programmet med dina betyg från gymnasiet, och sedan om du kommer in  - kan du ansöka om "tillgodoräknande", som det heter - be att få "hoppa över" de kurser som du redan har godkända betyg i.

    Det är så reglerna ser ut.

    Något annat känner vi inte till här på Fråga SyV, tyvärr.

    Det är Betyg, resultat av Högskoleprovet ... och så kan det vissa år ibland öppnas möjlighet för alternativ-antagning>> och då kan man genom t.ex relevant arbetslivserfarenhet inom rätt bransch, komma in med lägre betyg.

    Jag förstår att du mycket gärna vill komma in på Veterinärprogrammet! men det är det som gäller.

    Jag kan bara råda dig att försöka läsa upp dina betyg, göra HögskoIeprovet flera ggr och hålla ögonen öppna ang. ev Alternativt urval.

    Du kan också, om du vill, titta på andra yrken - t.ex Djurfysioterapeut>>

    Jag antar att du känner väl till yrken som Djursjukskötare>> och Djurvårdare/djurskötare>>

    Hoppas att någonting i mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp!

    ANNA