Rahaf
    Hej!
    Jag har en fråga angående antagningen till universitet. Jag vill plugga i Stockholm, men är osäker på om jag kommer in i det första urvalet. Det är alltså större sannolikhet att jag kommer in i det andra urvalet. Vad ska jag svara på första urvalet då, i och med att jag inte heller vill missa chansen att komma in på andra ställen?
    Finns det möjlighet att tacka ja för Göteborg i det första urvalet och ändra mig om jag blir antagen till Stockholm i det andra urvalet?
    Förstår att det är en krånglig fråga men är tacksam om jag får ett svar på den :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rahaf,

    det är Antagning.se som administrerar antagning till svenska högskolor/universitet; läs gärna på antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval och du kan också ringa till antagning.se på vardagar kl.9-16 på tel.nr 0771-550720
    men
    enligt vad vi på Fråga SYV vet - så funkar det så att i fall du blir ANTAGEN till ett lägre prioriterat alternativ, men är behörig till de högre prioriterade alternativen, så kommer du stå i RESERV; du kan stå i reserv även en tid in på terminen, när du redan har påbörjat den andra utbildningen och byta sen, om du kommer in på ett högre, av dig, prioriterat alternativ. Så förstår jag det hela. Men kontrollera gärna med Antagning.se
    Du kommer också få "viss tid" på dig att svara på antagningsbesked; du behöver inte svara med en gång. När du får ditt antagningsbesked och är osäker på vad som gäller eller inte vet hur du bör svara - kontakta gärna då Antagning.se
    Lycka till med din ansökan!
    Hälsningar
    Mikael syv