Natt

    Hej. Jag undrar hur de räknar studiemedel på universitet. Om jag läser en kurs 15hp och två kurser på 7,5hp styck och alla dessa är på halvfart. Räknas det då som att läsa på heltid eller hur blir det ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på heltid läser man, i Sverige, 30 högskolepoäng på 20 veckor. Universitetsterminen är 20 veckor och läsåret = 40 veckor. På ett läsår läser man 60 högskolepoäng (om man läser på heltid). Halvtid är hälften, alltså om man läser 20 veckor på halvtid läser man i så fall 15 högskolepoäng. Jag vet inte om alla de kurser du nämner i din fråga börjar samma datum och slutar också samma datum. Det finns universitetskurser som är förlagda under delar av teminen.
    Om du läser 15 hp + 7.5hp + 7.5hp under en termin, då läser du 30 hp och det blir heltid under den terminen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Natt : Alla tre kurser börjar samma datum men den på 15hp är längre än de två på 7,5hp. Hur räknar man det då? Ska man söka CSN för halvtid eller heltid då?
    • Milla : Det är bäst du frågar CSN. Oavsett vad jag skulle säga till dig, är det CSN som fattar beslut om studiemedel. När man läser på mer än heltid under en del av terminen och på deltid under andra delen av samma termin så TROR JAG att CSN kan "jämna ut det" så att det blir "som om du läser heltid under hela terminen" men jag är inte säker. Jobbar inte på CSN. På skolorna är det oftast Kuratorer som "tar tag i" frågor om studiemedel och kontakt med CSN (inte SYV-ar). Men du får bäst (rätt) svar från CSN, så kontakta gärna CSN.