Elizabeth

    Hej SYV! Jag ska nu till hösten söka till läkarprogrammet. Men samtidigt har jag intresse för juridik och ekonomi och kan tänka mig läsa de kurserna "bara för att" jag har intresse för dem (går IB och läser economics, så har en bra bas ändå). Min fråga är, kan man gå ett program på universitet och läsa fristående kurser samtidigt? Och om jag avstår från att ansöka till fristående kurser just nu och bara söker till program/linje, kan jag ansöka om att läsa dem våren 2025? Tänker att jag vill först se hur stressigt läkarprogrammet är och ifall jag har tid för andra kurser innan jag väl ansöker till fristående kurser. Vänliga hälsningar från Elizabeth

    • Elizabeth :

      Förstår att vissa kurser har behörighetskrav (antal hp poäng), men jag menar de kurser som inte kräver någon förkunskap såsom språk, retorik, några ekonomikurser, AI, etc.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jo, man får läsa fristående kurser utanför sitt universitetsprogram. Antagning.se kan anta till upp till 45 högskolepoäng per termin, och heltidsstudier uppgår till 30 högskolepoäng per termin.
    Jag tycker det är smart att inte söka läsa fristående kurser under första terminen på en så krävande utbildning som läkarprogrammet är. Inför termin 2 på läkarprogrammet kan du se om du vill söka till fristående kurser.
    Anmälningsperiod till VT-25 blir, enligt informationen på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum -- den 16 sept till 15 oktober 2024.

    Studie- och yrkesvägledare