Max
    Hej, om man läser naturvetenskapligt basår för att komma in på naturvetenskapliga universitetsutbildningar ex läkarprogrammet vilken urvalsgrupp hamnar man i då?, med tanke på att man dels har sin gymnasieexamen men också examen från naturvetenskapligt basår.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Max,
    i den situationen som du beskrivet i din fråga prövas man i BII, kompletteringsgruppen, eftersom man - efter gymnasiet - har Kompletterat med kurser för att få behörighet.
    Men i vissa fall kan man samtigit prövas även i BI, direktgruppen, om man exempelvis redan var behörig (på sina gymnasiala betyg) och man läser basåret kanske för att skaffa sig bättre kunskaper.
    Samtidigt kan man prövas i HP-urvalsgruppen, om man har ett giltigt resultat på högskoleprovet.

    Naturvetenskapligt basår
    Jag tror du menar basår på högskola/universitet, men basår kan också finnas på Komvux och kan heta Naturvetenskapligt basår. I båda fallen prövas man i BII, kompletteringsgruppen men Skillnaden är i så fall att på komvux får man "vanliga" gymnasiala betyg och de påverkar meritvärde. Däremot på basår som man läser på högskola eller universitet, får man inte "vanliga" gymnasiala betyg och de studier påverkar inte meritvärde, som man får på sina betyg från gymnasiet.

    Vänligen
    ANNA