Sofiasofiasofia

    Hej Jag är en tjej och jag tycker det ör sjukt svårt att utläsa vilka av de utbildningar inom IT/Data/systemvetenskap man bör sikta in sig på för att få en heltäckande examen och kunna va attraktiv på arbetsmarknaden? Dock ej civilingenjör det är för långt, jag tänker på de 180 p som finns på distans om man söker på Antagning. Tex Digital Design på högskolan Kristianstad eller Digital Tjänsteutveckling på Luleå högskola eller Interaktionsdesigner på Linneuniversitetet eller Digital Informationsdesign på Högskolan Borås. Jag fattar ni inte är pålästa på dessa men ändå kanske kan hjälpa mig filtrera vilken som är mest heltäckande. Jag skulle kunna tänka mig jobba som tex It-aktitekt. Mitt krav är att kunna jobba på Polisen, försäkringsbolag med deras IT eller pensionsmyndigheten eller andra myndigheter samt kunna jobba på distans!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är bra att du är intresserad av att få en heltäckande utbildning inom IT/Data/systemvetenskap och att du redan har identifierat några intressanta utbildningar. För att få en överblick över vilken utbildning som är mest heltäckande och attraktiv på arbetsmarknaden kan det vara bra att titta på några nyckelfaktorer:

    Kursinnehåll
    Undersök vilka kurser som ingår i varje program. En heltäckande utbildning bör täcka olika områden inom IT och systemvetenskap, såsom mjukvaruutveckling, databashantering, webbutveckling, användbarhet och interaktionsdesign, samt projektledning och affärsförståelse.

    Praktisk erfarenhet
    Se efter om utbildningen erbjuder möjligheter till praktik eller projektarbete, vilket kan ge dig värdefull erfarenhet och kontakter inom branschen.

    Rekommendationer och nätverk
    Ta reda på vad tidigare studenter säger om utbildningen och undersök vilka nätverk och samarbeten som universitetet eller högskolan har med arbetsgivare inom branschen.

    När det gäller de specifika utbildningarna du nämnde kan jag inte ge en detaljerad bedömning av dem, men du kan använda ovanstående kriterier för att bedöma vilken som är mest lämplig för dig. Ta gärna kontakt med studievägledare vid de aktuella lärosätena för att få mer information och vägledning.

    Vad gäller möjlighet att jobba på distans, efter utbildningen, så handlar det mer om vilken arbetsplats du ska jobba på mer än vilken utbildning du gick. Vissa arbetsplatser/arbetsgivare välkomnar möjlighet att jobba på distans, medan andra förhindrar det (även om det skulle gynna alla: både arbetsgivare och arbetstagare), så du får ta upp den frågan när du söker jobb, t.ex kan du skriva ditt önskemål om möjlighet att arbeta på distans redan när du skriver ansökningsbrev eller under en anställningsintervju.

    Studie- och yrkesvägledare