Emelie

    Hej! Emelie heter jag och är 21 år gammal. Jag är väldigt intresserad av Psykologi, sociologi och kriminologi. Tanken var först att studera kriminologi och få en dubbel kandidatexamen inom psykologi och kriminologi men tittar runt på andra alternativ nu för att jag inte vet om jag klarar matten (ska nämligen göra en prövning) Jag har inte betyget för att komma in på socionom eller psykologiprogrammet. Jag skulle gärna arbeta med något inom psykisk ohälsa då jag brinner väldigt mycket för ämnet och har tidigare fastnat för socialpedagog. Däremot har jag sett att man, för de flesta utbildningar inom det, behöver vara 23 år gammal. Finns det några liknande yrken och utbildningar som riktar sig åt psykisk ohälsa/psykologi eller liknande? Mvh Emelie Wengenroth

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie!
    Det finns flera olika yrkeskategorier som på olika sätt arbetar med psykisk ohälsa, t.ex kan man utbilda sig till specialistundersköterska med specialisering Psykisk ohälsa - de utbildningar finns inom yrkeshögskola. Innan dess, behöver man helst skaffa sig utbildning till undersköterska eller i alla fall någon form av vård-utbildning på gymnasial nivå.
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri
    utbildning/tuc-yrkeshogskola/specialistutbildad-underskoterska-psykiatri
    hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet-ostersund
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-psykiatrisk-verksamhet
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/specialistunderskoterska-inom-psykiatri

    Inom yrkeshögskola finns även andra utbildningar som kan bli av intresse för dig, se t.ex:
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog

    Du kan också titta på utbildningar till Stödpedagog, Skötare och Behandlingsassistent både inom yrkeshögskola och på folkhögskolorna.