Anonym
    Hej!

    Dessa frågor är riktade till de som studerar till att bli syv samt de som jobbar som syv.
    Jag undrar över vilka a-kassor och fackförbund som passar för syvstudenter samt verksamma syvar? Jag skulle även vilja veta vilken a-kassa och förbund du är med i idag? Har du bytt någon gång eller har du alltid varit med i samma a-kassa och fackförbund? Vilka för och nackdelar finns med a-kassan och fackförbundet du är med i?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag hoppas du får många svar men det kan också vara en ”känslig fråga” t.ex kanske man inte vill skylta med att man har bytt från LR, lärarnas riksförbunds A-kassa till AEA, Akademikernas A-kassa endast på grund av lägre avgift. ;)

    Vad jag vet är många SYV-ar medlemmar hos fackföreningar som LR(Lärarnas riksförbund), LF (Lärarförbundet) och Vision.

    Mycket kan bero på vilken arbetsplats man jobbar på: vilka fackförbund som har många medlemmar just på den arbetsplatsen. Man kan givetvis vara ensam medlem på en arbetsplats hos en viss fackförening men man får i så fall i mångt och mycket själv ta vara på sina fackliga intressen och i så fall kan man också spara på avgiften till facket och endast vara med i A-kasa.

    Man kan vara fackmedlem i en annan fackförening än i A-kassa… Exempel: man kan vara medlem i LF men välja byta till LRs A-kassa. Många tror att man tvunget är med i den A-kassan som hör till det facket men så är inte fallet.

    Nivån på avgifter och övriga villkor förändras över tid. Är man ”ekonomisk” kan man endast vara med i A-kassa, och inte i facket och så vitt jag vet då är det lägst avgift hos AEA (men de ställer villkor att man har minst 180 högskolepoäng), så jag tror inte de tar in utan att man redan har 180 avklarade hp.

    Hur mycket hjälp man får av facket varierar från en arbetsplats till en annan. Du kan givetvis satsa på att bli fackligtaktiv och driva frågorna. I så fall är det bra att ha många medlemmar nära dig -på samma arbetsplats eller på samma lärosäte.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    jag minns att när jag läste på syv-programmet på Mah (Malmö högskolan, som numera är Malmö Universitet) då fanns det ett stående erbjudande för oss, studerande att bli medlem i både LR och LF och många blev medlemmar i båda facken samtidigt (det var väldigt billigt - kanske 50 kr. för hela studietiden - att bli medlem). Tanken var att man skulle testa vara med i just det facket. Vad jag försöker säga är att man kan under studietiden bli medlem i flera fack och testa. Det borde inte vara så dyrt (kanske går att t o m bli medlem gratis så länge man är studerande).
    Det går också bra att inte vara medlem i facket, utan endast i Akassan. Man kan vänta och se var man får jobb efter utbildningen för att det kan vara väldigt olika: vissa får jobb hos offentliga arbetsgivare, andra - hos privata. Det kan också bli så att just du kanske väljer att starta eget och bli konsult eller kommer att flytta till utlandet och jobba där och kanske inte som SYV utan inom något annat yrke. Att man utbildar sig till SYV betyder inte alltid att man också kommer jobba som SYV. Känner att mina gamla kursare har fått jobb som utredare på olika myndigheter, t.ex Utredare på FK och jobbar med samma arbetsuppgifter som deras kollegor som inte alls har SYV-utbildning, utan har andra utbildningar. Ett par av mina kursare fick ganska snabbt jobb som rektorer/skolledare (och då kan man vara med i facket för chefer/ledare i stället).