Sebastian
    Hej jag har lite udda fråga och behöver lite råd. Det är nämligen så att jag har hoppat av gymnasiet, och lyckades glida in på ett större företag och har nu varit där i ca 10 år och tagit interna utbildningar, och skaffat erfarenhet. Jag har kompletterat vissa gymnasiebetyg under tidens gång, men det är långt i från nära till examen. Jag tänkte på i fall jag i framtiden skulle vilja byta arbetsgivare, kommer min utbildning vara en dealbreaker eller kompenseras det med erfarenhet och anställningsintyg?

    Jag har funderat på att antingen komplettera resterande gymnasiebetyg med halvfart då jag jobbar heltid, vilket kommer ta lång tid, eller läsa något yrkeskurser/högskola 50% distans som kommer ge mig utbildning. Jag kan inte ta tjänsteledigt då jag har bolån och räkningar att betala, därför undrar jag vad finns det för val?

    Tänkte på högskoleprovet, men det funkar nog ej som betyg/bevis?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Svenska högskole-universitetsutbildningar kräver alltid att de som vill komma in på utbildningen har Grundläggande behörighet (till högskolestudier). Du som inte har fullständiga gymnasiala betyg kan påvisa att du har grundläggande behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet + godkända betyg i ett antal gymnasiala kurser (exakt vilka kurser och annat kring "reell kompetens" kan du läsa om på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg). Många utbildningar kräver även kurser för Särskild behörighet och i de kurserna ska man ha godkända betyg. Obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Högskoleprovet behöver du göra för att ha någonting att konkurrera med om utbildningsplats; för att i fall du är grundläggande behörig endast på "reell kompetens" då har du inget meritvärde att konkurrera med.
    Utbildningar inom yrkeshögskola kan, däremot, ta in även obehöriga. Se utbud av YH-utbildningar på www.yhguiden.se
    Vad gäller läsa mot examensbevis på komvux så undrar jag vilket år du påbörjade dina gymnasiala studier (på ungdomsgymnasiet); det kanske fortfarande skulle vara möjligt för dig att läsa mot ett slutbetyg (vilket stället något lägre krav, jämfört med examensbevis). Uppge gärna vilket år du påbörjade studier på "ungdomsgymnasiet".

    Ang.vad arbetsgivare föredrar: utbildning eller arbetslivserfarenhet så är det omöjligt att svara om hur alla de olika arbetsgivare tänker. De olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Sebastian : Hej, tack för ditt utvecklade svar! Jag är 29 år gammal just nu. Om jag räknade korrekt så var det ca 2011/2012 som jag påbörjade gymnasiet, men som sagt har jag inte slutfört det då jag hoppade av.
    • Milla : Varför jag frågade om vilket år du började på gymnasiet? Jo, om du har fått minst ett betyg på gymnasiet i betygssystemet IG-G-VG-MVG då kanske du fortfarande kan läsa mot ett Slutbetyg på komvux; i annat fall kan du inte göra det. Examensbevis som är standard sedan flera år tillbaka kräver fler poäng och fler obligatoriska kurser. Det är fördelaktigt att kunna läsa mot ett Slutbetyg men ett av villkor är att du i ditt slutbetyg måste ta in minst en kurs från det gamla systemet, alltså betygsatt i skala IG-MVG. Ungdomar som började på gymnasiet hösten 2011 började läsa i det nya systemet, alltså med betygsskala F-A. Men de som började hösten 2010 läste fortfarande de "gamla" kurserna och fick betyg i skala IG-MVG. Det är därför jag frågade... Se om du fick något betyg på gymnasiet med betygsskala IG-MVG och i så fall kan du på komvux göra planering mot ett Slutbetyg (OBS! deadline för slutbetyget är 1 juli 2025).
    • Sebastian : Jag ska kontrollera och kika på det och kanske kontakta studievägledare på min kommun. Hur skiljer det sig om man läser till slutbetyg enligt den beskrivningen som du gav? Dvs är det mycket annorlunda att läsa med på det ”gamla” sättet än via den nya?
    • Milla : Ja, det är ganska stor skillnad. Men om du inte har ngt betyg du kan ta med som är satt i det gamla systemet, in i slutbetyg från komvux, så får du inte läsa mot ett slutbetyg. Deadline är 1 juli 2025; efter det datumet kan man på komvux inte längre få ut slutbetyg, utan måste läsa mot examensbevis. Det finns flera skillnader: lite färre poäng krävs för ett slutbetyg men det som kan utgöra den stora skillnaden är att i fall du skulle kunna ta in många kurser från det gamla systemet in i slutbetyget men om många av de inte har en motsvarande ny kurs, då får du inte ta in de gamla kurserna i så fall utan det kan innebära många fler kurser som du behöver läsa eller göra prövningar i. Examensbevis kräver också en "extra-kurs" i vardera ämnen: svenska och engelska. Kraven skärptes, alltså (med gymnasiereformen 2011-2012) och det är nu mer som krävs för att påvisa fullständig gymnasiebehörighet.
    Läs alla kommentarer