Tilda
    Hej! Jag går just nu samhällsprogrammet på gymnasiet, men när jag sedan väljer att studera vidare på högskola är jag intresserad av en utbildning där jag får läsa en blandning av samhällsvetenskap och naturvetenskap. Jag planerar att gå naturvetenskapligt basår när jag slutar och har kikat lite på biologi samt kemi-utbildningar, men jag undrar då alltså om det finns något bättre alternativ där man även får in samhällsfrågor? Eller om samhällsfrågorna kanske redan ingår i dessa program, eller om det är flexibelt vad man själv vill lösa inom dessa programmen osv osv. Vill ha lite info helt enkelt!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda;

    lärosätenas gemensam hemsida heter www.studera.nu - där presenteras svenska högskoleutbildningar; sida där man gör Ansökan - www.antagning.se
    Du får gärna kika på många olika högskoleutbildningar. Utbildningsutbud förändras; vilka program och kurser som kommer erbjudas från Hösten 2020 kommer fastställas till 15 mars 2020, då ansökningsperiod börjar. Många program går år efter år i nästan samma "upplägg" men kan också upphöra eller förändras mycket.
    Vi råder att tänka också på bostadssituationen. Det finns tyvärr fall då man kommer in på en utbildning men är tvungen att tacka Nej eller hoppa av - pga hittar inte bostad på skolorten.
    Vi råder därför kika i första hand på utbildnigar som går på orter där man vet att man kan få bostad eller där man redan nu bor.
    Det finns även distans-utbildnigar på högskolenivå (men då får man se upp för "distans Med eller Utan obligatoriska träffar").

    Studie- och yrkesvägledare