T
    Finns det några program på universitetet som inte kräver behörighet i matematik? Isåfall vilka och vad för yrken kan man utbilda sig till på de programmen?

    Jag undrar även om det finns det program som endast kräver behörighet i matematik 2? / Thea

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thea,

    godkänt betyg i Matematik 1 ingår i kraven för Examensbevis, dvs utan det betyget kan man inte få ut examensbevis från gymnasiet.
    ****
    Behörighetskraven kan ändras.
    Vi kan endast redogöra för hur behörighetskraven ser ut idag, dec 2018:
    - det finns väldigt många högskoleutbildningar, ex. juristprogrammet och utbildningar på konstfack, som inte kräver att man har betyg i matematik 2 eller högre kurser;
    - du undrar också om det finns program som endast kräver behörighet i matematik 2 men jag är osäker på hur du menar... oftast krävs det för särskild behörighet Matematik 2 och Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 - ex. är det utbildningar Sjuksköterskeprogrammet, Arbetsterapeutprogrammet, Röntgensjuksköterskepr. / "endast" matte 2 är det på så sätt att matte 3 ej krävs, men det krävs samtidigt godkända betyg i kurser inom andra ämnen/.

    Liselotte

    Var god se några exempel, nedan:

    Yrken_ och vilken särskild behörighet som utbildningarna kräver (uppgift från dec 2018):

    Arbetsterapeut - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Dietist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2.

    Djursjukskötare - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Förskollärare Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2). (Räcker, alltså, med godkänt betyg i matte 1).

    Journalist - Historia 1b / 1a1+1a2, och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2. (Räcker, alltså, med godkänt betyg i matte 1).

    Jurist -  Historia 1b/1a1+1a2, och Samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2. (Räcker, alltså, med godkänt betyg i matte 1).

    Kriminolog - Samhällskunskap 1b och Matematik 2.

    Logoped - Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Optiker Matematik 2 och Naturkunskap 2.

    Psykolog - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Sjuksköterska -  Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Socionom - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2. (Räcker alltså med godkänt i Matte 1).

    Studie- och yrkesvägIedare - Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2.

    Tandhygienist - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tandtekniker - Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.