Emelie

    Jag vill ha lite hjälp/tips på utbildningar man kan söka som inte kräver matte b. Jag skulle vilja läsa något inom beteendevetenskap. Vad kan ni tipsa om?

    • Mikael : Är det endast högskola/universitet som är av intresse för dig? För att annars finns det många utbildningar inom andra skolformer, t.ex inom Yrkeshögskola: www.yhguiden.se
    • : Yh går jätte bra.
    • Mikael : I slutet av januari-början på febr. varje brukar Myndighet för yrkeshögskola godkänna ett större antal Nya yrkeshögskoleutbildningar och de publiceras i så fall under februari på www.yhguiden.se - men det finns även ganska många redan beviljade av MYH yrkeshögskoleutbildningar med framtida starter (många startar i aug-sept) på yhguiden: www.yhguiden.se

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Emelie,
    du svarade i en kommentar att yh går bra, så kika gärna på www.yhguiden.se - med tusentals yrkeshögskoleutbildningar, där många ej kräver godkänt betyg i Matematik B/Matematik 2 ( de nya motsvarande kurser heter matte 2a, 2b och 2c).
    ***
    Även på högskolenivå finns många utbildningar som inte kräver matte 2/gammal kurs Matte B, exempelvis: juristprogrammet, utbildningar på konstfack och många fristående kurser (och fristående kurser kan man få ihop till en kandidatexamen, förhoppningsvis...).
    Det finns inte, så vitt jag vet, några fullständiga förteckningar på alla utbildningar som inte kräver matte 2. Så man får kika på www.studera.nu
    www.yhguiden.se
    www.folkhogskola.nu
    KKU intresserar inte dig i första hand, om jag förstår dig rätt då du skriver att du vill läsa "beteendevetenskap".
    Ska nu ge några tips på yh-utbildningar (OBS! nya yh kommer att dyka upp i början av februari):
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona
    Campus-nykoping/behandlingspedagog