Helado
    Hej! Jag ska inte välja gymnasium förrän om 9månader men det finns olika saker jag vill göra på gymnasiet och jag vill inte stressa, så jag samlar på mig information nu så jag kanske har det lättare att välja gymnasium sen.

    Det finns olika saker jag gärna hade velat göra på gymnasiet och en av de sakerna är utbytesår. Utbytesår tycket jag verkar vara något man kan lära sig mycket av men också en rolig upplevelse. Jag har kollat på de olika länderna jag är intresserad av USA, jag har aldrig varit i usa och för att även öva engelska, Colombia, jag är halv colombian och hade varit en bra plats att även öva spanska på. Spanien, närmare till Sverige + spanska. Eller Thailand/Sydkorea är även länder jag är intresserad av pga deras kultur och språk.

    Jag funderar på att gå program som SA eller NA. (För de liknar mina intressen mest och utbildning är väldigt viktigt för mig, jag säger inte att de andra programmen inte ger en utbildning men om man kollar på "vad kan man bli efter NA" tillexempel är det typ allt, det är ju inte heller något som "stämmer" men jag känner mig säkrare på det sättet.

    Men min fråga har mer med upplägget att göra. När man är på utbytesår kanske mellan 2an och 3an, så säger de flesta att man sen måste gå om 3an när man kommer tillbaka jag tror inte det är något som hade fungerat för mig (pga av psykiskt mående jag tror hade blivit väldigt stressad av att gå om). Jag undrar om det är möjligt att kunna lösa sånt på något annat sätt, distansundervisning? Tenta av? Att man övar allt de gör i Sverige efter skolan i de landet man har utbytesår i och gör prov när man kommer hem eller nåt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    att klara av gymnasial utbildning och få ut examensbevis kan en elev som läser ett år utomlands (på en svensk gymnasieskola utomlands). Det finns tyvärr endast några få svenska gymnasieskolor utomlands. Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium?Utomlands
    För att uppfylla kraven för examensbevis från en svensk gymnasieskola måste eleven få godkända betyg i ett stort antal kurser; mot det beviset läser man i 3 läsår på heltid (studietid cirka 40 timmar per vecka men många elever lägger ner mer tid än 40 timmar per vecka). Att läsa utomlands i en "lokal" skola innebär att man gör just det (läser lokala landets kurser och bekantar sig med kulturen i det aktuella landet); att samtidigt läsa på heltid svenska kurser också ser jag ingen möjlighet till att göra. Det finns begränsat antal timmar per dygn; andra "hinder" är att distansundervisning i svenska gymnasiala kurser erbjuds endast till ungdomar som bor utomlands på grund av att minst en av vårdnadshavarna jobbar utomlands, se gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-distansgymnasium
    Du nämner i din fråga "möjlighet att göra prov när man kommer tillbaka" - i så fall bör du skaffa dig kunskaperna på egen hand och sedan försöka hitta var du kan göra prövningar (vilket är inte så lätt eftersom många vill göra prövningar och bokningstiderna är inte så många...). Det skulle inte förkorta tiden inför examensbevis, kanske snarare tvärtom... att hinna göra många prövningar kanske man kan på ett läsår men var ska man sedan ansöka om examensbevis? Om eleven inte är inskriven på gymnasiet, då är det komvux men det är först från 1 juli det kalenderåret eleven fyller 20 år som hen kan börja läsa på komvux och man måste få minst ett betyg i en komvux-kurs för att kunna ansöka om examensbevis från komvux... krångliga regler. Men "summan av kardemumman" är att det finns nog ingen genväg kring att behöva "läsa om" ett år när man kommer tillbaka från utbytesåret; egentligen "läser man inte om" utan läser annat (läser svenska kurser vilket man utomlands inte gör på andra ställen än Svenska gymnasieskolor utomlands).

    Studie- och yrkesvägledare