Ellen
    Hej Fråga SYV!

    Jag tänkte ta ett utbytesår i USA, men undrar då om jag skulle kunna använda mina betyg som jag får där hemma i Sverige, så att jag slipper "gå om" trean. På skolverkets hemsida

    https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/gymnasiebetyg/oversattning-av-gymnasiebetyg-1.10793

    Så står det ju att man kan omvandla sina svenska betyg till engelska. Skulle det alltså vara möjligt att omvandla sina engelska betyg man får där till motsvarande svensk kurs? Alltså om jag läser "English" i USA, skulle det då vara möjligt att det motsvarar kurserna Engelska 6 och 7 till exempel då?

    Eller måste jag alltså gå om ett år med personer som är ett år yngre än mig i Sverige för att ta igen det året jag missat? En annan möjlighet verkar ju vara prövning, men har sett på tidigare svar att det tydligen inte alltid beviljas och verkar kosta mycket.

    Ellen

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Förutom Vanliga kurser, är det också nödvändigt att göra Gymnasiearbete och få godkänt betyg på det; GA kräver arbetsinsats på ca 200 timmar och det är bara en nionde del av arbetsinsatsen under åk3 på gymnasiet - tänk också på Svenska 3 kurs som du ej kommer att läsa i USA... Mitt svar blir att det i princip är omöjligt att göra så som du önskar och att du måste läsa ett extra år.:(