Angelina

    Hej! Jag vill söka in till ett gymnasium nu till vårterminen men på deras hemsida står det att jag behöver ha med ett utdrag ur betygskatalog från ev. tidigare gymnasiestudier, men jag är inte helt säker på vad en betygskatalog är. Om jag har förstått det rätt så är det typ en katalog över alla mina tidigare betyg under gymnasiet. Jag har ju dock inte fått några betyg på gymnasiet ännu eftersom att jag går första året och nyss har börjat terminen, så jag undrar hur jag ska göra då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du har rätt: "utdrag ur betygskatalogen" är de betyg du fick på gymnasiet; det är ett dokument man kan få innan man kan få Examensbevis eller Studiebevis, alltså innan man har läst 3 år på gymnasiets nationella program.
    Elever i årskurs 1 på Teknik och på Naturvet.programmet brukar få betyg i Matematik 1c till jul och ibland redan i mitten på november under sin första termin på gymnasiet. Men annars så får man betygen i slutet på maj eller under första veckorna i juni... så, om du inte har några betyg du fick på gymnasiet, uppger du det i din ansökan... mer kan du inte göra.
    Uppge vilka kurser du läser; du kan också nämna de "delkus"-betyg eller de betyg på proven som du fick; det kan inte skada. Kontakta annars den skolan dit du vill söka och fråga vad du behöver skicka för uppgifter när du inte ännu har fått några betyg.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA