Robert
    Min son är 12år, född utomlands men har svenskt pass. Går idag i 8e klass (han började tidigt)
    Vi funderar på att flytta tillbaka till Sverige (eller annat land i EU), han pratar dock inte svenska, men engelska.

    1. vad finns det för val av skolor för icke svensktalande? Hur skulle det fungera rent praktiskt att flytta tillbaka till Sverige oh börjar skolan med någon som inte pratar språket?
    2. Han är endast 14år när det är dags för 10e klass, fungerar det i Sverige eller måste han vänta/gå om ?

    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robert,

    IB-programmet är undervisning på Engelska. Man behöver inte kunna svenska för att gå på IB. På vilka gymnasieskolor som IB-programmet erbjuds i Sveige + på en svensk skola utomlands, kan man se i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium/IB.

    För icke-svenskttalande ungdomar som vill läsa på gymnasienivå finns det, förutom IB-programmet, även några få utbildningar på "vanliga svenska program" där undervisning är på engelska, men då läser de också svenska språket på gymnasial nivå ... om det är möjligt att "skippa" läsa svenska på en sådan utbildning eller läsa svenska som nybörjare, vet jag faktistk inte. Det måste man undersöka närmare i så fall.
    *****
    Annars så finns det också en fransk (Lycée Francais Saint Louis) och en tysk gymnasier i Sverige. På Tyska skolan är all undervisning på tyska, förutom i ämnena svenska, svensk historia, svensk samhällskunskap och svensk geografi. Båda de gymnasieskolorna finns i Stockholm.