Sussy
    jag ska söka ett program där jag måste ha matematik 4 men vilken matematik 3 (b eller c) ska jag läsa?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sussy,

    både matematik 3b och 3c förbereder inför studier på högre matte-nivåer, och man blir "lika behörig" till matte 4 med betyg i vilken som av matte3-kurserna.
    Matematik 3b är mer Ekonomi-inriktad
    och
    Matematik 3c är mer Naturvetenskapligt-inriktad kurs.
    *****
    Många tycker att det är lättare att få högre betyg i matematik 3b, än i 3c.
    Jag gissar att dina kommande högre studier kommer ligga inom "naturvetenskap"och inte inom Ekonomi, därför vill jag råda dig läsa Matematik 3c som bättre förbereder just för naturvetenskapliga studier i framtiden.

    Hälsningar

    Peter syv

    • : tack för svaret! jag kommer då satsa på 3c
    • Anna : Bra, gör så. och lycka till!