Alicej

    Hej! jag har svårt med att hitta utbildningar inom projektledning för marknadsföring/affärsutvecklare inom projektledning, det ska vara långa utbildningar inte dom hära korta som finns på till exempel en två månader. Jag ska få en fullständig examen så att säga av min projektledarutbildning inom marknadsföring. Jag vill börja så snabbt som möjligt med utbildningen. Men har svårt att hitta utbildningar då de flesta hittar är inom IT och mycket annat och så vidare. Helst i Stockholm, och om det inte finns absolut någon annanstans.?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Först och främst är det viktigt att förtydliga att en projektledarutbildning inom marknadsföring eller affärsutveckling ofta inte är en traditionell lång universitetsutbildning eller en yrkeshögskoleutbildning utan snarare kortare kurser eller certifieringsprogram som fokuserar på specifika kompetenser inom projektledning. Det finns dock några längre utbildningar som kan vara relevanta för dig som vill utbilda dig till Projektledare inom de områden som du nämner i din fråga, även om de kanske inte är helt inriktade på just marknadsföring eller affärsutveckling.

    Kandidatprogram i företagsekonomi/marknadsföring
    Kandidatprogrammet är en 3årig universitetsutbildning som man läser på heltid, alltså under tre läsår. Under denna utbildning kan du som regel specialisera dig inom marknadsföring och även inkludera kurser eller inriktningar relaterade till projektledning inom den valbara terminen, eller om du läser kurser vid sidan av ditt program eller efter det att du tar ut kandidatexamen.

    Magister- och masterprogram i företagsekonomi/marknadsföring
    Ett magisterprogram (ett årigt program) och masterprogram (2-åriga program) är en fortsättningsutbildning efter kandidatexamen och fokuserar på mer avancerade ämnen inom företagsekonomi och marknadsföring. Du kan leta efter program som inkluderar kurser eller inriktningar inom projektledning men det blir en senare fråga för att du måste först få ut kandidatexamen.

    Yrkeshögskoleutbildning inom projektledning
    Det finns yrkeshögskoleutbildningar som sträcker sig över ett eller ett par år och fokuserar på projektledningskompetenser. Även om de kanske inte är specifikt inriktade på marknadsföring kan de ge dig de nödvändiga verktygen för att arbeta som projektledare inom de områden som du är intresserad av.

    För att hitta lämpliga utbildningar kan du söka på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu samtwww.antagning.se där de sökbara högskole-universitetsutbildningar, i Sverige, finns att se och göra ansökan till. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finner du bl a på www.yhguiden.se
    Nedan kan du gå in på snabblänkar och se några YH_presentationer:
    yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare
    yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/it-projektledare
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/it-projektledare
    yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/IT-projektledare

    Studie- och yrkesvägledare