daniel
    Jag går i 8:an nu och undrar vad som krävs för att komma in på ett esport gymnasium?
    MVH. Daniel

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Är det ngn skola du tänker på speciellt eller frågar du "allmänt" om det är speciella krav för E-sport utbildning?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Allmänt först och främst. Men vet dock inte vilket e-sport gymnasium jag ska välja. Jag bor i trollhättan så det är en bit bort till närmaste esport gymnasium. Kan också behöva hjälp med att välja gymnasium.
    • Anna : Kika gärna på yrket Dataspelare: http://www.framtid.se/yrke/dataspelare - och jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    det kan bli flera skolor som kan införa E-sport från hösten 2018, så det kanske är lite för tidigt att välja skola nu. :)

    de gymnasieskoIor som vi känner tiII som har under de senaste åren har erbjudit E-sport är föIjande:

    Fria laroverken-i-karlstad>>

    Nti-gymnasiet-sundsvall>>

    Arlandagymnasiet>> i Märsta, Sigtuna kommun

    Voxnadalens gymnasium i Edsbyn>> Ovanåkers kommun

    Karlfeldtsgymnasiet>> i Avesta

    Hagströmska gymnasiet i Falun>>

    Aleholmsskolan i Sävsjö>>

    Ebersteinska gymnasiet i Norrköping>>

    Grillska Gymnasiet i Örebro>>

    Grillska gymnasiet i Uppsala>> erbjuder från hösten 2016 E-sport som valbar profil på Teknikprogrammet och på El- och energiprogrammet.Det är, aIItså, de gymnasieskoIor (ovan) som enIigt vad vi vet, erbuder E-sport nu och även för de eIever som söker tiII hösten 2017.

    Knut Khan>>

    och på Teknikum>> här finns det PLANER på att från hösten 2017 starta E-spel på Teknikrprogrammet /alla inriktningar/ samt på El- och energiprogrammet, inriktning Dator/kommunikationsteknik.

    Det kan till hösten 2018 bli fler än de här 12 gymnasieskolor,...och samtidigt finns det inga garantier att alla de 12 behåller E-sport och kommer att göra antagning på den från hösten 2018.

    Allmänt gäller - E-sport brukar ofta erbjudas på Teknikprogrammet och även på El-och energiprogrammet ibland /i så fall i första hand på inriktningen Dator- och kommunikationsteknik/. Det är bra om du blir behörig till Teknikprogrammet och får så höga betyg som möjligt, får att kunna konkurrera om plats på utbildningen.