Jennie
    Hej hej! Jag går första året på samhällsprogrammet. Jag mår dåligt pga mycket läxor och har fått ångest under hösten. När jag ville byta så var det försent. Det jag inte gillar med linjen är att det inte finns någon praktik, mycket plugg, stressigt och att man nu redan första året i gymnasiet får lära sig hur tufft det är på universitet (tycker att det är konstigt eftersom vi precis har börjat gymnasiet och får se hur det är där). Vad är det positiva med ett högskoleförberedande program? För allt känns hopplöst just nu. Kraven är desutom sjukt mycket större nu som gör att jag inte uppnår bra resultat. Min andra fråga är: Hur tycker ni att jag ska göra? Är det värt att gå kvar i 3 år eller bör jag byta linje?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Jennie,

    det är inte bra att du känner dig så pressad, inte trivs och inte tycker det är roIigt att gå i skoIa. Du skriver också att du tycker kraven är för tuffa och du vilI helst också ha praktik.

    I så fall kanske det är bäst att du söker om till åk1 - tiII ett yrkesprogram och läser i så fall om åk1 nästa år - på ett nytt program (i första hand på ett yrkesprogram). Att du söker till nästa höst betyder dock att du inte ska/bör/vinner på att fortsätta läsa detta läsåret.

    Jag tycker du kan både fortsätta kämpa detta året så gott det går och samtidigt söka om till åk1 till hösten 2017.

    På ett yrkesprogram har man minst 15 veckors praktik, ofta mer. Söker du Lärlingsutbildning, är du på arbetsplatsen mycket, i princip halva tiden, och ofta mer tid än du är i skolan. Dessutom har man som lärling på gymnasiet även rätt till Lärlingserästtning som för närvarande är 1000 kr. extra i månaden, utöver den vanliga studiehjälpen.

    Vilka yrkesprogram som finns kan du se på GymnasieGuiden.se - här >> presenteras alla gymnasiala program, av dem 12 yrkesprogram.

    Du frågar om fördelar med högskoleförberedande program... ? och det är väldigt olika vad man vill och vad man tycker... för vissa elever passar högskoleförberedande program bättre, t.ex om de inte vill ha någon praktik, de gillar att plugga mycket och de siktar på yrken där högskoleutbildning är ett krav t.ex yrken som läkare >>, tandäkare >>, marinbioIog >>, civiIingenjör >>, högskoleingenjör >> och domare >>. Men man kan faktiskt bli "vad som helst" även efter ett yrkesprogram, men det kommer att ta längre tid, eftersom man måste kompIettera med behörighetsgivande kurser på komvux.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Julia SYV

    • : Aa okej. Men jag vill helst inte komplettera kurser på konvux utan var klar helt och hållet med de betyg som krävs för att komma in på en utbildning (är inte intresserad av att bli t.ex läkare osv och behöver då inte komplettera fysik osv). Då känns det mer passande att gå kvar. Det kanske blir roligare i 2:an? Men om man lägger till högskolebehörighet behöver man väl inte komplettera några uppgifter? T.ex har jag läxor över jullovet så man får aldrig någon paus från det programmet jag går.
    • Julia : Vad vill du jobba med i framtiden? Vilket yrke är du intresserad av? Kika på oIika yrken på www.framtid.se - och ang. behörighet till vidareutbildningar, det är inte möjligt att bli behörig till ALLA eftergymnasiaIa utbildningar för att det krävs så olika saker. Ibland krävs det att man t.ex har körkort (till polisutbildningen)... och ibland måste man ha arbetslivserfarenhet - till många Yrkeshögskoleutbildningar. VilI man bli språkIärare, måste man kunna just "det språket"... tiII konstnärIiga utbiIdningar gör man arbetsprover... så det är ganska så olika vad som krävs. :)
    • : Jag förstår. Jag vet inte riktigt vad jag vill bli men jag tycker om att läsa om människan osv.
    • : Men jag är en person som ändrar sig lätt och därför vill jag ändå ha en bred utbildning utan att behöva plugga upp ämnen. Jag trodde jag var bra i skolan om man säger så eftersom jag uppnådde toppbetyg men nu har mina betyg sjunkit mycket.
    • Liselotte : Det är inte alls konstigt att ändra sig. Det gör de flesta av oss. Det är extremt sällan som man håller vid samma drömyrke hela livet - från barndom till vuxen ålder. Gör ditt bästa i alla kurser du läser, men utan att överanstränga dig! Då har du gjort vad du kan. Ingen kan göra det omöjliga. Det är skillnad på grundskola och gymnasiet. På gymnasiet ställs det större krav och man får själv anpassa till sina egna behov ganska mycket - läsa hemma det man behöver, repetera, söka information och inte vänta på att läraren förklarar och kontrollerar allt i detalj. Vi hoppas våra svar och tips hjälper dig "på traven"!
    • : Men anser ni att det skulle vara bäst att gå kvar på samhällsprogrammet även om jag inte uppnår höga betyg och tycker det är stressigt? Även om man lägger till högskoleförberedande ämnen på ett program, måste man nog ändå läsa upp ämnen efter gymnasiet som man har missat?
    • Mikael : Gör ansökan till ett nytt program men fortsätt samtidigt läsa och göra ditt bästa på din nuvarande utbildning, då kan du bestämma sen, precis innan höstterminen börjar.
    • Mikael : Du växer och mognar för varje dag och du vet om 8 månader bättre vad som passar dig än du gör idag.
    • : Ja det är sant. Men vill inte börja på en yrkes utbildning som jag måste läsa upp betyg i efter gymnasiet...för det måste man väl?
    • Mikael : På yrkesprogram har alla elever rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet, oftast går det också att läsa matte 2&3 och samhällskunskap 1a2, så att man blir behörig till t.ex psykologprogrammet och fastighetsmäklarprogrammet men vad vill du bli behörig till?
    • : Jag vet inte vad jag vill jobba med så därför vill jag ha behörighet till så mycket som möjligt. Min syv sade att samhällsprogrammet skulle ge flera dörrar öppna kring utbildningar än om jag gick ett yrkesprogram och la till högskolebehörighet. Är det så? Eller är det ingen skillnad om man valde ett yrkesprogram och lade till högskolebehörighet som att man gick ett högskoleförberedande program?
    • Milla : Det beror även på Vilket yrkesprogram man går... Det finns 12 yrkesprogram. Vilket är du intresserad av?
    • : Jag är intresserad av vård-och omsorgs programmet.
    • : Men är det värt att stanna på mitt program? Om man får ungefär C i varje kurs, blir det många poäng?
    • : Alltså om man får runt betyg C i alla ämnen i 3 år på samhällsprogrammet, kommer man kunna komma in på många utbildningar?
    • Anna : Om du får C i aIIa kurser, får du 15.0 att konkurrera med om utbiIdningspIats på högskoIa/universitet. Om du även får några meritpoäng, bIir det högre. Max i merit är 2,5. Med aIIa C betyg och max i merit - får du 17.5 att konkurrera om utbiIdningspIats på högskoIenivå.
    • Anna : Det är stor skillnad på 15.0 och 17.5 - dvs det spelar stor roll om du får några meritpoäng och i så fall hur många. Om meritpoäng Iäs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    • Anna : Om man på Vård- och omsorgsprogrammet lägger till matematik 2 och historia 1a2 men i första hand matte 2, blir man i stort sett behörig till samma utbildningar som efter samhällsvetenskapsprogrammet (under förutsättning att man läser eng 6 och svenska 3 - som man har rätt att läsa för grundläggande behörighet).
    • : Okej, tack för hjälpen. Önskar att min tidigare syv hade berättat detta för mig så att jag inte hade valt samhällsprogrammet.
    • Liselotte : Det är tråkigt att du känner att du vaIde feI program. Som tur är, är du fortfarande mycket ung och hinner ändra dig fiera gånger om! Du kan söka tiII ett annat program tiII hösten 2017. Du har många oIika möjIigheter. Jag bekIagar att du känner att du inte fick reIevant information förut. Det är ingen som kan gå tiIIbaka i tiden... men det är mycket vi kan göra idag och imorgon och framöver. Nu måste du agera utifrån den situationen som är nu. Du förIorar inget på att göra en ny ansökan tiII åk1. Du kan ändå stanna på din nuvarande utbiIdning (tacka nej tiII den nya utbiidningspIatsen).
    Läs alla kommentarer