Ida
    Hej! Jag vill plugga på högskola och vet inte riktigt vad jag vill utbilda mig till, jag är typ intresserad utav allt. Viktigt för mig är att tjäna stora pengar, vilka yrken har en ljus framtid där du tjänar bra med pengar?

    Jag har länge varit intresserad utav att bli fastighetsmäklare men har fått för mig att marknaden är, och kommer förbli ganska liten. Stämmer det?

    Med vänliga hälsningar
    Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Om yrket Fastighetmäklare>> kan jag säga att genomsnittlig lön ligger på strax under 35 000 kr. i månaden. Det finns fastighetsmäklare som är mycket framgångsrika, vilket beror på att de är mycket duktiga och att det yrket passar dem mycket bra + att de kanske har lite tur också!

    Angående "välbetalda jobb": som egen företagare har man tjäna hur mycket pengar som helst, om man har en bra affärsidé. Som anställd är man beroende av hur arbetsmarknaden ser ut - och den förändras (utbud och efter frågan).

    De yrken som ligger "i topp" av lönelistan i Sverige idag är Pilot>> och Flygledare>> men det är svårt att få jobb som pilot och utbildning till flygledare inte finns i Sverige idag, pga det finns för många som är utbildade och vi vet inte när utbildningen startar igen.

    Det är svårt att ge några garantier för hur löneutvecklingen kommer att gå i olika yrken, och speciellt med tanke på att de utbildnignar som leder till högtavlönade yrken är ofta ganska långa - t.ex Tandläkare>> behöver läsa på högskolenivå i 5 år och Läkare>> i 7 år.

    Av de yrken som inte kräver en lång utbildning och som ger hyfsad lön är olika sortens byggnadsarbetare - i topp. Om man är duktig och snabb och jobba på accord, kan man som byggnadsarbetare tjäna ganska bra. T.ex en Stenmontör>> tjänar idag i genomsnitt mer än Lärare>>

    Stenmontör har gymnasiekompetens och ärare läste på högskola i minst 4 år (man måste tänka också på "inkomst bortfall" - att de åren man läser får man inte lön).

    Förskollärare>> har genomsnittlig lön på 28 000 kr/månad och utbildningens längd är 3.5 år. Med lärar- eller förskollärarutbildningen och med SYV-ubildningen också kan man få jobb som Rektor>>

    Som sagt, jättesvårt att säga vad man ska satsa på om man garatretar vill ha hög lön. Alla de åren som du läser på högskola eller yrkeshögskola, har du ingen eller liten inkomst (du jobbar i bästa fall extra vid sidan av studier) - det tänker man ofta inte på.

    Det kan kanske vara fördelaktigare att satsa på kortare utbildning och börjar jobba snabbare.

    Kika på de olika yrkespresentationerna på www.framtid.se och återkom om du har fler frågor som du vill ställa till oss.

    Bästa hälsningar

    ANNA