Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Klara,
    Individuellt val är det 200 poäng (två stycken normalstora kurser á 100 p. eller fyra st. små kurser) är det "vilka kurser som helst" från det utbudet som din skola kan erbjuda och i vilken "klass" man hamnar just med de kurserna, beror på hur många från din klass som ska läsa samma kurs - kanske hela din klass ska t.ex läsa Engelska 7 (det är en kurs som är mycket populär, bla. pga den ger + 1.0 meritpoäng); så det är inte omöjligt att hela eller nästan hela din klass läser den kursen - då blir det för den kursen "som vanligt", läsa i samma klass.
    Men annars så kan t om elever från olika skolor läsa tillsammans - en valbarkurs (vissa gymnasieskolor samarbetar för att kunna erbjuda bredare utbud av kurser); eller för Modersmål - så samlas elever från hela staden och kan läsa Modersmål1 och 2 på sen eftermiddag, så att de hinner komma till en skola från sina olika skolor.

    *****
    Programfördjupningar - är valbara kurser men endast från en lista på vilka kurser som får läsas just på det programmet. Vilka kurser som får just på HU läsas som programfördjupande - kan du se i HU/programplan/Programplan_HU.pdf

    När väljer man valbara kurser?
    Jo - det kan vara mycket olika.
    Ibland skapar gymnasieskolorna "profiler" och kan då i en sådan "profil" som t.ex kan heta "Kriminologi" - lägga alla de "valbara kurser" som eleven annars skulle kunna välja; och då väljer eleven i stället den "profilen" där alla kurser sedan redan är valda på förhand - åt eleven.
    ***
    En annan variant är att eleverna under årskurs 1 får info om Vilka kurser de kan välja inför år2 och ibland direkt inför år3 också och alla önskemål behandlas och skolorna försöker sedan tillgodose elevernas önskemål, men det kan ändå inte till 100% garanteras att just de kurser som just du väljer ska du kunna läsa.
    Lärarbrist gör att obligatoriska kurser måste prioriteras och valbara kurser får då ibland "Stryka på foten"... alltså  ibland får eleverna läsa det som skola kan erbjuda, utan att kunna välja ngt., över huvudet taget.

    • : Okej, tack så mycket! När väljer jag vilka kurser jag vill läsa?
    • Julia : Det är mycket olika från en skola till en annan. Jag ska nu utöka mitt svar.