Abdullah

    Min kompis ville söka till vård och omsorg programmet på gymnasiet. Som första val hade hon programinriktad val mot vård och omsorg, vilket har hon kommit in på. Hon har tackat ja till första valet, men i efterhand läste jag på nätet att program riktad val mot vård och omsorg är för de som inte har behörighet för programmet. Hon är även behörig till vård och omsorgprogrammet med högskoleprofil i samma gymnasiet. Jag undrar bara hur ska min kompis göra nu?

    • Mikael :

      Vård- och omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram: om man har godkända betyg i svenska, engelska, matematik och i minst fem andra (valfria) ämnen från vårterminen i år 9 på grundskolan (sammanlagt 8 betyg) är man behörig. Om en behörig till ett yrkesprogram elev kom in på Programinriktat val, måste det ha skett ett misstag vid antagningen, men för elevens del blir det nog ingen skillnad - då eleven kommer att uppvisa godkända betyg i svenska, engelska och matematik från Slutbetyget i Grundskolan och kan då direkt påbörja läsa svenska 1, engelska 5 och matematik 1 utan att behöva läsa på grundskolenivå (för att eleven har ju godkända betyg från grundskolan; du skriver om det i din fråga - i alla fall). Så, om det är som du beskriver - så är det inga som helst problem för eleven, tycker jag.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är fel att anta en elev som är behörig till nationella program - till  Programinriktat val

    En behörig elev borde inte ha antagits på det sättet som du beskriver. Ta kontakt med gymnasieantagningen.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Programinriktat val är en ny utbildning som finns från 1 juli i år, dvs 2019 - den fanns ej tidigare. Tanken är att om eleven läser den utbildning att hen läser för det mesta med den "vanliga" gymnasieklassen men i det ämnet (eller de ämnen) som hen inte är behörig i - så får eleven extrahjälp, t.ex undervisning i en liten grupp eller på annat sätt hjälp att få kunskaper motsvarande godkänt betyg från vårterminen i år9 på grundskolan och sedan också att läsa ikapp i det ämnet - för att kunna uppnå kraven för examensbevis och få gymnasieexamen med hela sin klass.

    IM - kontra nationella program på gymnasiet
    Är man behörig till IM, är man obehörig till nationella program (som regel). I undantagsfall kan elever tas in på IM, introduktionsprogrammen även om de är behöriga till nationella program (det är ovanligt; men om särskild anledning finns så kan det ske).
    Vänligen
    Julia syv