Hej Jennifer!
    Skillnad mellan yrkeshögskola och högskola är den att det är Olika studieformer; båda ligger på Eftergymnasial nivå. YH-utb är ofta kortare och mer praktiska; vissa yrken kan man utbilda sig till endast inom just Yrkeshögskola. Kika gärna på yhguiden.se/reportage/yrkeshogskoleyrken

    Vidare finns det fler skillnader mellan yh och högskola/universitet, t.ex kan yh ta in obehöriga. Och man kan söka hur många som helst olika yh, alla i första hand (detta pga man söker direkt till skolan) - på så sätt kan man komma in på högskola-universitet, och samtidigt på många olika yh. Blir det så, kan då senare välja vilken utbildning man tackar JA, till.

    ang.Distans
    det finns många olika distans-varianter. det gemensamma för dem är att man ej går i skola varje dag; det finns bl.a distans Med eller Utan obligatoriska träffar. Läs gärna info på fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Studiemedel
    Det är samma regler vad gäller studiemedel, oavsett om det är bunden undervisning eller på distans. Om utbildningen är studiemedelsberättigad, då gäller det att i grunden ha Principiell rätt till svenskt studiestöd och bl.a läsa på minst hanvtid. Det finns också flera andra begränsningar, t.ex kan man, för övrigt, inte ha för hög inkomst ("fribelopps"-regeln).
    Ta gärna del av info på csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-pa-en-utbildning-i-sverige