eberhrdssn

    Hejsan! Jag går för tillfället tekniskt basår och ska plugga vidare till civilingenjör till hösten. Det jag undrar är den verkliga skillnaden i arbetslivet efter examen beroende på om man gått på till exempel KTH eller Blekinge Tekniska Högskola. Vad jag förstår så är det väldigt olika beroende på vad man vill jobba med, men finns det något ni som studievägledare säger? Det jag står emellan är två olika inriktningar, en som jag kommer in på med mina betyg på KTH (inom design och produktframtagning) och en annan som var den utbildningen som fick mig att vilja ta ett tekniskt basår från början, då inom industriell ekonomi i blekinge. När jag frågar studievägledare på vardera lärosäte kan ingen svara på någon faktisk skillnad (samt att de självklart är vinklade pga sin anställning). En självklart subjektiv fråga i vad som är bättre eller sämre, jag resonerar i att det är bättre att välja den utbildningen som verkar roligast och att lärosäten inte spelar någon roll mer än de allra mest prestigefyllda yrkesrollerna (som jag inte vet om jag vill till ändå). Hur resonerar en ni gällande en sånhär fråga? Är det dumt att välja bort KTH som är så högt rankad i den akademiska världen? Min uppfattning av civilingenjörsyrket är att det finns mycket jobb och att man i slutändan ofta inte jobbar med det man utbildat sig inom, spelar det verkligen någon roll då om du gått på ett lägre rankat lärosäte? Och tänker verkligen företag på vilken högskola/universitet man har studerat på i slutändan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svårigheten i att svara på din fråga ligger i att olika arbetsgivare tänker väldigt olika. Hen som anställer kan tänka att hen i första hand vill anställa de som gick på samma lärosäte än hen själv har gjort, eller tvärtom - att hen av ngn anledning vill anställa i första hand de som tog examen från andra lärosäten, t.ex om arbetsplatsen satsar på mångfald "på det sättet". Det finns alltså inte ETT svar att ge på din fråga utan det blir många olika svar, beroende på vilken arbetsgivare du ställer frågan till.
    Förutom självaste faktum att man har examen som civilingenjör kan andra "saker" spela avgörande roll, som t.ex personliga egenskaper, kontakter, det faktum att du som söker jobbet har eller saknar körkort; vissa språkkunskaper kan ibland vara avgörande också (t.ex om företaget har nära samarbete med ett franskt företag så vill de helst anställa folk som kan franska... bara för att ta ett exempel).
    Civilingenjörsprogrammet är ett långt program, 5-årigt. Det är, ekonomiskt sett, mycket fördelaktigt att kunna bo hemma hos föräldrarna/vårdnadshavare (om möjlighet finns att göra det) och spara pengar (slippa betala hyra); kanske kan man i så fall t o m skippa ta lån och endast ta bidragsdel av studiemedel (vilket man vinner jättemycket på, eller låna mindre än max belopp). Även om man måste flytta till skolorden och inte kan bo hemma hos föräldrarna eller andra släktingar, så vinner man på att bo i en stad där det är lättare att hitta bostad och ännu bättre om man kan bo och leva billigare än i t.ex Stockholm.
    Jag hoppas att mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig.. fast jag förstår att du helst vill ha ett svar som antingen säger att "examen från det här lärosätet är mycket bättre att ha" eller "det spelar absolut ingen roll från vilket lärosäte man har sin examen" men så jag kan tyvärr inte svara... för att det är mycket komplicerat och, som jag skrev redan i början av svaret, olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika.
    Det som jag tycker borde hjälpa i anställningssituationen, när man söker jobb, är att man har en bra förklaring till varför man gick på just det lärosäte där man gick och tog sin examen, t.ex att det är var bara där som just den inriktningen som man var mest intresserad av, erbjöds. Eller att man helt enkelt säger att det var enkelt och bekvämt att bo kvar hemma hos mamma och pappa och därför sökte man till det lärosäte som fanns inom pendlingsavstånd. De flesta (inkl.arbetsgivare) vet att det kan vara svårt att hitta bostad och att det också är mycket dyrt och kräver mycket tid och ansträngning att skapa ett hem från "noll", så det är inte alls konstigt eller "dåligt" (tycker i alla fall jag och förhoppningsvis också många med mig) att man trivs hemma hos familjen och inte vill flytta och skapa sig massa "problem" i onödan.

    Studie- och yrkesvägledare