Saga
    Vad är det för skillnad mellan ett yrkesgymnasium och ett högskoleförberedande gymnasium om jag vill gå VO för att bli sjuksköterska. (Sedan tillslut bli barnmorska)?
    Jag har ögonen på två olika gymnasium. Det låter roligt att gå i ett yrkesgymnasium men jag undrar om det är bättre att gå ett högskoleförberedande gymnasium eller inte och vad det är för skillnader mellan de två, kommer det påverka vad jag behöver för att bli eller förlänga tiden till att bli sjuksköterska . Vad är bäst?

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saga,
    från hösten 2019 ingår kurser för grundläggande behörighet i yrkesprogram, men även elever som börjar på gymnasiet 2018 - har rätt att läsa de kurserna och skola kan ej neka dem.
    För att bli behörig till sjuksköterskeprogrammet på Vård- och omsorgsprogrammet behöver du klara av programmet (få examensbevis) och få godkänt betyg i Matematik 2, en kurs som ej är obligatorisk på VO.
    Jag tycker det finns flera stora fördelar i att läsa på VO - bl a kan man få lärlingsersättning (extra 1.000 kr/månad - om man läser som lärling). Allt fler gymnasieskolor erbjuder möjligt att jobba redan när man går på gymnasiets yrkesprogram - GLA-anställning>>>.
    Andra fördelar är av "praktisk karaktär" - du får möjlighet att testa "på riktigt" hur det är att arbeta inom vården och om du ändrar dig - kan du söka andra utbildningar än sjuksköterskeprogrammet. Ex. finns det ett antal yrkeshögskoleutbildningar man kan söka efter VO: de leder till yrken Tandsköterska>>, Apotekstekniker>>, Med.sekreterare>> och Steriltekniker>>.

    SYV-besökare SYV

    Det finns ännu fler fördelar med yrkesprogram på gymnasiet - ex. kan man mycket lättare få extrajobb och/eller sommarjobb redan man läser på gymnasiet och definitivt Efter gymnasiet. Ex. när man läser en eftergymnasial utbildning kan man ha extrajobb och sommarjobb med hyfsade villkor. Däremot de som gick högskoleförberedande gymnasieprogram har många ggr svårt att få jobb innan de är färdiga med sina eftergymnasiala utbildningar.

    • : Det låter väldigt logiskt, tack. Nu ser jag fram emot gymnasiet ännu mer.
    • Anna : Så bra! Lycka till!
    • : Tack