Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fia,

    du har rätt: många gymnasieskolor erbjuder inför gymnasievalet även en aktivitet som kallas för skuggning. Besökande grundskoleelever (oftast just niondeklassare) följer då med en av gymnasieskolans elever under hela eller under delar av en vanlig skoldag för att få en känsla för, och kunskap om det program grundskoleeleven är intresserad av.
    För att anmäla sig till skuggning kan grundskoleeleven antingen mejla direkt till gymnasieskolans studie- och yrkesvägledare eller "gå via" sin SYV på sin grundskola, som hjälper till att boka skuggning på en eller på flera olika gymnasieskolor.
    Det finns varianter av skuggning: man kan exempelvis följa med en elev under en för- eller eftermiddag under en vanlig skoldag eller följa med en hel klass (ej med en specifik gymnasieelev); man kan också vara med på flera olika program under en och samma skoldag (men det är mindre vanligt, att man gör så); ofta får man även äta lunch tillsammans med gymnasieeleverna den dagen.

    Har du fler frågor, hör av dig igen!
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare