Mark2004

    Jag studerar på Komvux. Mitt mål är att uppnå en högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap och Teknik. För närvarande har jag samlat ihop 1300 poäng från Obligatoriska kurser och 800 poäng från programinriktade kurser (från Naturvetenskapsprogrammet). Följaktligen behöver jag ytterligare 300 poäng. Är det tillåtet att få dessa 300 poäng från humanistiska programmet som Valbara kurser? Om så är fallet kommer jag att uppnå en total poängsumma på 2400 poäng. Eller är det inte tillåtet, och Valbara kurser måste komma från antingen Naturvetenskapsprogrammet eller Teknikprogrammet pga jag vill uppnå en högskoleförberedande examen inom Naturvetenskap och Teknik?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom 2400poäng som ingår i examensbevis från komvux måste du ha en 100p.kurs som heter gymnasiearbete eller komvuxarbete. Om du har godkänt betyg i kursen gymnasiearbete från gymnasiet, kan du ta in den kursen in i ditt examensbevis från komvux; i annat fall måste du läsa komvuxarbete 100p. Så, om du har 300poäng "kvar" till 2400p., så spelar det stor roll om du behöver göra/läsa komvuxarbete, 100p. och i så fall har du endast 200p.kvar att läsa.
    Mitt förslag är att du försöker få in de kurserna som krävs för särskild behörighet till just den universitetsutbildning som du siktar på att komma in på; annars är det fördelaktigt att läsa kurser för meritpoäng. En kurs, eng7, är väldigt bra att läsa - både för att den ger + 1.0 meritpoäng men även för att bättre kunskaper i engelska är mycket värdefulla i många olika sammanhang. Om meritpoängen var god läs på gymnasieguiden.se/meritpoäng
    Annars, så är min bedömning att du kan läsa vilka kurser som helst inom de få återstående poängen; dock måste du inkludera gymnasie- eller komvuxarbete (100p.kurs) med Godkänt betyg inom 2400p.i ditt examensbevis från komvux.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Mark2004 :

      Tack för din svar. Inom de 1300 poängen (obligatoriska kurser) inkluderas komvuxarbete inom Naturvetenskap och Teknik med 100 poäng (med godkänt betyg).

    • Milla :

      Bra, i så fall fundera på att inom 300p. läsa engelska 7 (100p.) och de "resterande" 200p. kan du egentligen välja vilka kurser som helst, t.ex inom programmering eller data-IT (som alltid är bra att kunna mer inom...). Men glöm inte att många universitetsutbildningar kräver särskild behörighet, t.ex om du siktar på civilingenjörsprogrammen, behöver du bland annat ha matte 4 och fysik2 (som inte är obligatoriska kurser för examen från komvux). Smart att ta in alla kurser som krävs bl a för särskild behörighet inom 2400p.

    • Mark2004 : Tack igen! Jag har redan de behörighetskurserna för den universitetsutbildning som jag vill. Men jag kan ta 300 poäng från det humanistiska programmet som valbara kurser, eller hur?
    • Milla : Ja, det kan du göra.
    Läs alla kommentarer