Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Suzanne;

    Sjuksköterska kan man i Sverige bli endast via Sjuksköterskeprogrammet, som är 3-årigt högskole/universitets program.
    OBS! Röntgensjuksköterska - är ett eget yrke och det en ett annat program, Röntgensjuksköterskeprogrammet - som man läser i så fall.

    För behörighet till sjuksköterskeprogrammet krävs Grundläggande behörighet + för särskild behörighet, godkända betyg i samhällskunskap 1b, matematik 2 och naturkunskap 2 (eller i motsvarande kurser).
    Det bästa du kan göra för att snabbast få reda på om du behöver komplettera är att du bokar tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dina tidigare betyg.

    Du skriver: "Konsumtion med inriktning kost som då var på två år". Om det var en högskoleutbildning, då borde du ha Grundläggande behörighet (om du då ej kom in på någon sort undantag). Ang. särskild behörighet - så är frågan om du har godkända betyg i gymnasiala kuser motsvarande matematik 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b. De äldre kurser som motsvarar de kurserna heter matematik B, naturkunskap B och samhällskunskap A.
    Innehåll i mattekursen - matematik 2 kan du se på Matteboken.se/lektioner/matte-2
     Arbetslivserfarenhet kan spela roll: du kan bli bedömd ha Grundläggande behörighet genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända betyg från gymnasiet; dock måste man alltid även ha särskild behörighet till just den utbildningen man söker på högskolenivå. Om Reell kompetens - var god se Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag

    Tips! gör högskoleprovet - anmälan pågår nu och fram till 2 sept 2019.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!