oliver
    Har läst lite om områdeskurser och områdesbehörigheter, gäller det även för tekniskt basår? Jag har läst matematik 3c och kemi 1, får jag några meritpoäng för kurser som inte är matte eller språk? Tack i förhand
    • Mikael : Har du Examensbevis? Har du godkänt betyg i matte 3c? kräver just ditt basår matte 3?
    • : Basåret kräver matte 2, så antar att jag får 0,5 meritpoäng för matte 3c
    • Mikael : Japp, det borde du få Om den utbildning du söker till accepterar meritpoängen. Det är inte alltid så att meritpoängen accepteras (oftast gör de det - vad gäller svenska högskoleutbildningar, men det finns också undantag).

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,
    Meritpoängen för Områdeskurser gäller endast om man har betyg i de kurserna i det gamla systemet där betygen satts på skalan IG-MVG.
    Om du är 22 år nu, så är du troligtvis för ung... I det gamla systemet gick eleverna ut gymnasiet år 2013 och tidigare.
    Avgångselever år 2014 och senare läser mot Examensbevis och betygen sätts på skalan F-A. De betyg som är F-A ger inte meritpoäng som Områderskurser, utan endast Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 samt "högre mattekurser" som ger meritpoängen.

    Basår på högskolenivå kan kräva godkänt betyg i matte 2 eller i matte 3. Om ditt basår kräver endast matte 2 och du har godkänt betyg i matte 3, borde du få + 0.5 meritpoäng för matte 3.
    Dock är det inte alltid som basåren erkänner meritpoängen, över huvudet taget. T.ex basår på Chalmers tekniska högskolan (i Göteborg) erkänner inte meritpoängen, så man söker den utbildning med Meritvärde = Jämförelsetal (snittbetyget).

    Kemi 1 ger inte några meritpoäng.
    Har du godkända betyg i moderna språk 3 och 4 - kan du få meritpoäng för moderna språk; men det är, som sagt, inte alltid som meritpoängen gäller. De gäller t.ex inte heller när man söker till HHS (handelshögskolan) i Sthlm.

    Reglerna kring meritpoäng för dig med Examensbevis - gymnasieguiden.se/informeras/merit