A
    Hej!
    Jag ha för några månader sedan hoppat av Civ.ing efter ett år då det inte passade mig helt. Jag vill nu söka in till något nytt och börja till hösten. Jag har betyg och alla kurser jag behöver för att bli antagen till i princip allt, det enda är att jag inte vet vad. Problemet är att jag inte tycker att något verkar tråkigt, snarare att mycket verkar roligt. Det är dock inget som verkar mer roligt än det andra, och jag vill inte börja något "bara för att".
    Det jag vill få ut av ett jobb är en variationsrikedom, möjlighet att jobba både inomhus och utomhus där praktiska moment blandas med kontorsarbete. Jag skulle också vilja plugga till något där det finns goda chanser att starta eget i framtiden och där arbetsmarknaden inte är mättad. Mina intressen är träning, vara ute i naturen, resa, läsa, teknik, media, filmer och ekonomi.

    Finns det någon utbildning som leder til jobb där dessa(eller några av) faktorer är uppfyllda?

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A! Du är fortfarande rätt ung, bara 23 år. Du kan gott jobba några år och skaffa mer livserfarenhet för att studera lite senare.

    Du får annars gärna kika på många olika yrken på www.framtid.se där över 2.000 yrken finns beskrivna.

    Det är jättesvårt att nämna några utbildning som leder till yrken där vi på ngt skulle kunna garantera att dina önskemål blir uppfyllda. Ang arbetsmarknaden och dennes ”mättnad”, så vet ju ingen exakt var jobben ska finnas om några år; prognoser kan slå fel.

    Ett yrke som delvis uppfyller dina önskemål och där det troligtvis bli lätt att få jobb även inom några år är yrkeslärare på naturbruksprogrammet & den andra -förskollärare. Ang starta eget inom de yrken:lärare och förskollärare -så kan man starta en friskola och/eller förskola.

    Men kika gärna på många olika yrken. Jobbgaranti finns ju inte i Sverige, så vi kan inte veta om just du får jobb eller om just ditt företag kommer gå bra.