Hej

    Jag är 14 år, så jag ska inte söka gymnasium förens nästa år, men vill ändå börja fundera lite. Mitt mål är att bli lärare för grundskola. Vilka ämnen vet jag inte riktigt, men ev SO, franska och svenska. Jag är även intresserad av politik, älskar att titta på partiledardebatter. Kan jag bli lärare om jag går samhäll-samhäll på gymnasiet, eller vilken linje är bäst för det yrket? Vilka linjer kan man gå för att sedan läsa vidare till grundskolelärare? Vad kan man mer bli om man går samhäll-samhäll? Tack på förhand!!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, Hej!

    Samhällsvetenskapsprogrammet passar bra om du senare vill läsa mot att bli Lärare. Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar för att se ett antal exempel på vilka yrken som man kan satsa på efter Samhällsvetenskapsprogrammet; inriktning på SA spelar inte så stor roll, därför att inriktningskurser på SA ger inte behörighet i sig, dvs det är andra kurser som är behörighetsgivande till eftergymnasiala inriktningar, inte just Inriktningskurser på SA.

    Hälsningar

    peter