elev
    Om man har samlat betygsdokument från gymnasium före 2010 (30-40 poäng) och om man inte hinner komplettera och få ett slutbetyg innan 2020 juli. Innebär det då att man efter det datumet måste då istället gå för gymnasieexamen? Eller betyder det att man efter det kan få slutbetyg men man måste då även komplettera med svenska 2 och 3 och engelska 6? Jag fattar det som att man efter 2020 ska läsa för gymnasieexamen, för slutbetyget försvinner?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    som det är bestämt "nu" så kan man inte efter 1 juli 2020 få Slutbetyg; utan det är enbart Examensbevis som kommer att kunna utfärdas på komvux.
    Men - sådana "dead"-lines har funnits förut också men sedan blev det förlängt (ett par gånger i alla fall...). Dock vet man inte om det kan bli förlängt ännu en gång. Så, det är inte 100% så att det ej blir möjligt att efter 1 juli 2020 få slutbetyg, men det beror helt på om ännu en förlängning kommer att ske, vilket vi idag ännu inte vet någonting om.

    Om ingen förändring i reglerna sker, så stämmer det att efter 1 juli 2020 kan endast Examensbevis utfärdas på komvux (och inte längre några Slutbetyg).
    Men det finns ju även möjlighet att bli behörig genom "reell kompetens" /en annan väg >>.
    Sedan finns det ju också allmänna kurser på folkhögskolorna.

    Vänligen
    ANNA