T.I.M

    Hej. Jag undrar lite över kurser, ordning och förkunskapsrav. Jag undrar lite över om man måste slutföra, dvs sätta tentan på kurser i en viss ordning eller om man till exempel om man har misslyckats med tentamen på en tidigare kurs fortfarande kan tenta av den senare och få godkänt betyg och genom det nå upp till förkunskapskraven till en utbildning man tänkt gå? Jag läser Matematik 4 just nu, men jag sitter på U i Matematik 3c. * Kan jag fortfarande tenta av och få betyg på M4 eller måste jag vänta med att tenta av M4 till jag klarat av M3c? * Om jag får tenta av M4 och klarar gränsen för betyg, får jag det betyget då eller måste jag tenta av M3c med godkänt betyg för att kunna tillgodoräkna det betyget från M4? * Kan jag räkna det som att jag klarat förkunskapskravet (på utbildning med M4 som förkunskapskrav) om jag sätter M4-tentan men inte satt M3c än? Förkunskapskravet för utbildningen jag tänkt gå är mer än bara M4, men det övriga har jag redan klarat. Jag var helt hundra på att jag var borta från att kunna komma in på min drömutbildning till hösten tills jag pratade med min kompis som sa att han hade hört att man kunde klara förkunskapskraven genom att klara den senare kursen alternativt att man kunde klara dom i “fel” ordning, dvs M4 före M3c och på den vägen klara nivån. Han sänkte mig från 100% tlll 99% säker, har han eller jag fel?

    • Julia : Läser du på basåret på högskola-universitet? alltså tekniskt eller nat.vet.basår?
    • Julia : Om inte annat, så borde du kunna gör Prövning (på komvux eller prövningsenheten) i Matte 4 och får du godkänt betyg i matte 4, då är du behörig, vad gäller matte, till de utbildningar som kräver matte 4 (detta även om du har icke-godkänt i matte 3).
    • Julia : Läs gärna även mitt Svar, nedan. Ett av förslag jag har är att du försöker hitta var du kan göra Prövning i matte 4. Allmän info om prövningar: https://www.fragasyv.se/info/provning

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svårt att svara på din fråga pga fler anledningar:
    - du uppger tyvärr inte Var du läser. Jag gissar på att det är på basåret på högskolenivå, men du kanske läser på komvux.. .
    _ om du läser på basåret på högskolenivå, då är det en För-utbildning (inte högskoleutbildning) och varje lärosäte bestämmer självt; alltså svaret du får ett lärosäte kan skilja sig från svaret du får på ett annat lärosäte (jag menar ang. tentorna och ang. ev Platsgaranti till utbildningen på samma lärosäte - om det erbjuds platsgaranti och om du vill använda dig av den möjligheten...).

    Om jag visste att du läser på basåret på högskolenivå så skulle jag råda dig i första hand prata med studievägledare på just den institutionen där du läser. Jag vet inte om just ditt lärosäte tillåter tenta av kurser i fel ordning;
    Det jag vet är att matte 4 baserar sig på matte 3 (alltså kurserna bygger direkt På Varandra) och om man saknar godkända kunskaper i matte 3 så borde man ej kunna få godkänt betyg i matte 4... och om man har kunskaper = godkänt nivå i matte 4, då borde man också kunna påvisa att man de facto har kunskaper i matte 3 (detta pga inom matte bygger kurser "direkt på varandra").

    Platsgaranti inom högskola/universitet
    Platsgaranti finns på kurser inom programmet... men om den studerande ej klarar av en underliggande kurs, är det inte alls ovanligt att hen blir "avrådd" från att påbörja nästa, högre (överliggande) kurs. det är därför mycket möjligt att du är tvungen att få godkänt betyg i matte 3 innan du kan påbörja matte 4. Men du kan få olika svar på den frågan på olika lärosäten.
    _____ Platsgaranti Efter basåret (vid antagning till programmen på grundnivå): det är inte alltid platsgaranti ges, och om den ges kan olika villkor gälla på olika lärosäten: ofta krävs det att man har klarat alla kurser inom basåret.

    Särskild prövning (här tänker jag  - helt oberoende dina matte-studier); vid anmälan till prövning krävs inte uppvisa några betyg.
    Om du vill söka till högskoleutb. på "egna meriter" alltså ej via platsgaranti... och den utb.kräver matte4, då borde det inte spela roll i fall du har godkänt betyg i matte 3 eller inte Om du har godkänt i matte 4.
    Du som inte är gymnasieelev får göra PRÖVNING i alla de olika svenska kommuner, oavsett var du bor eller är folkbokförd. Svårt dock att hitta var man kan anmäla sig till en prövning; många vill göra prövningar; kostnad för ett prövningsförsök är 500kr.
    Se också info om prövningar på fragasyv.se/info/prövning