Elev
    Hej! Jag har precis börjat gymnasiet men känner verkligen inte att jag trivs med skolan och programmet. Har planer på att söka igen nästa år till en annan skola respektive program då jag för tillfället står i kö till skolor med väldigt många reserver där det mycket liten chans att jag kommer in. Hur gör jag för att ansöka igen samt är det betygen från åk 9 som man kollar efter? Har jag mindre chans att komma in jämfört med nuvarande nior då jag redan ansökt tidigare? Tacksam för svar!

    Mvh // Helst Anonym

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kommer nästa år konkurrera med dina betyg från åk9 på samma villkor som eleverna som går i åk 9 idag.

    Studie- och yrkesvägledare

    Byta till samma utbildning men på en annan skola, kan möjlighet finnas senare under det här läsåret, ex i början av oktober när man inte längre kan ta in reserver som läser på ett annat program för att det blir för mycket för dem att läsa in.