SYV

    Hej! Jag har en fråga om fri kvot. Såhär gäller om man ska söka fri kvot: "Om du på grund av särskilda omständigheter har fått sämre betyg än du borde ha haft, så kan du bli prövad i fri kvot. Det gäller främst starka medicinska eller sociala skäl, såsom långvarig sjukdom eller mobbing. " På några håll har jag även fått höra att fri kvot enbart kan sökas om det gäller tillfällig problematik, inte långvarig. Kan elev som har t.ex dyslexi omfattas av fri kvot? Vilka råd kan ni ge när man överväger att skriva fri kvot till en elev? Hur kan man identifiera att det är en elev vars problematik är aktuell för att skriva fri kvot? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    viktig fråga men också svår att ge kort och konsist svar på.
    Jag vet att på många grundskolor är det Speciallärare eller Specialpedagog som skriver begäran om ansökan i frikvot.
    Det är en bedömning och handlar också om grad och omfattning t.ex dyslexi kan vara lindrig eller grav.
    ***
    Jag tycker det är viktigt att tänka på att eleven ska ha en rimlig chans att klara den utbildning som hen antas till; att komma in på gymnasiet är bara första steget, sedan ska man i 3 år prestera och uppfylla kraven för examensbevis, annars uppnår man inte målet och det blir "jobbigt för alla"...
    Att ansöka om att bli prövad i "fri kvot" skrivs och skickas in, betyder dock inte att eleven automatiskt blir antagen till gymnasial utbildning som hen onskar gå... Vår erfarenhet är att många gymnasieskolor, i första hand fristående, accepterar ej ngn elev som ej lyckas konkurrera in sig genom betygen; det är ju upp till Rektorn att godkänna eller avslå begäran om att bli antagen i fri kvot.
    Ang. "tillfällig karaktär" så håller jag med om att det är ibland svårt att bedöma hur varaktig problematiken blir men att det också är viktigt att tänka på att i fall eleven blir antagen så måste hen ha förutsättningar att klara av utbildningen + att i fall tomma platser står på gymn.utbildning så kommer alla behöriga in, men om det är konkurrens, då puttar hen (som blir antagen i fri kvot) bort ngn annan gymnasiesökande, som har högre meritvärde och kanske har bättre förutsättningar att klara av utbildningen.
    Ett typiskt exempel när ansökan i fri kvot är helt befogad är:
    Eleven hade höga betyg i åren 7 och 8 på grundskolan men under "nian" hamnade hen på sjukhuset pga en olyckshändelse och kanske ej kunnat bedriva studierna i flera månader, och pga detta hann ej få tillräckligt höga betyg i sitt slutbetyg på grundskolan; eleven har dock studiekapacitet och motivation. Om hen ej råkade ut för olyckan, är bedömningen att hen skulle hade fått mycket högre betyg än hen fick. Här är det också viktigt att försäkra sig om att elevens studieförmåga ej har avsevärt försämrats av olyckshändelsen (för att hen kanske i så fall ej har möjlighet att klara av studierna som hen söker);
    det hela handlar alltså i första hand om att eleven skulle hade fått högre betyg om inte "det här och det där" hände och att eleven har en rimlig chans att klara av uppnå kraven för exam.bevis från vald gymnasial utbildning.

    Frågor och svar taggade med 'genusvetenskap' (4 st.)

    • SYV-besökare

      Ett yrke som kombinerar många olika intressen?

      Jag har en elev som är intresserad av media, kommunikation, journalistik, film, psykologi samt genusvetenskap. Skulle ni kunnat ge förslag på något yrke som på något sett inkluderar flera av de intressen? tack så mycket på förhand! S.

      Daniel: : Hejsan, jag vill råda din elev att kika på många olika yrken - på www.framtid.se finns det cirka 2.ooo yrken beskrivna. Utbildningar som på olika sätt... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Svårt att få jobb med kandidatexamen i genusvetenskap?

      Hej jag har kontakt med en person som har kandidatexamen i genusvetenskap från ett svenskt universitet och som i dagens läge arbetar med ngt. helt annat /som personlig assistent/. Var kan personen söka jobb och vad gör man om man inte får ngt. jobb? Personen i fråga har sökt ett stort antal...

      Milla : : Ett tips är att kika på alternativet Läsa vidare, på avancerad nivå eller skaffa sig ännu en kandidatexamen inom ett annat område (och det är möjligt man kan ta in en del av kurser från sin befintliga kandidatexamen in i en ny examen).
    • Marcus

      Statsvetare på genusvetenskap?

      Hej. Jag har för 10 år sedan läst 45 (nya) poäng genusvetenskap. Nu funderar Jag på att plugga igen. Jag har därför 2 frågor. 1. Då jag avslutade Genus B efter halva kursen, måste jag läsa om första halvan av B, det ser ut som om upplägget är högst varierat på olika skolor och därför...

      Mikael: : Om du vill ta ut Kandidatexamen råder jag dig ta kontakt med just det lärosätet där du planerar läsa kandidatkurs och ta ut examen. Pga det akademiska friheten ser reglerna ej identiska ut på... Läs hela svaret
    • Gäst

      Utbytesstudier för en student på Lunds universitet - hur går det till?

      Hej jag söker svar på frågan - en student på genusvetenskapliga programmet på Lunds Universitet vill åka iväg en termin som utbytesstudent. Hur går det till? Vad måste man tänka på? vad måste göras, när och hur? tusen tack för ett snabbt svar! :)

      Milla : : Hej, gå in på den här sidan>> där du ser med vilka universitet i andra länder som Lunds universitet har avtal med om utbytesstudier. Mycket bra reIevant... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga