Marcus
    Hej. Jag har för 10 år sedan läst 45 (nya) poäng genusvetenskap.
    Nu funderar Jag på att plugga igen.
    Jag har därför 2 frågor.
    1. Då jag avslutade Genus B efter halva kursen, måste jag läsa om första halvan av B, det ser ut som om upplägget är högst varierat på olika skolor och därför misstänker jag att jag inte direkt kan tillgodoräkna mig de 15 B nivå poäng jag redan har.
    2. Kan Genusvetenskap 1-90 p utgöra grunden i en statsvetarexamen? Jag hittar lite olika svar när jag söker på det.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du vill ta ut Kandidatexamen råder jag dig ta kontakt med just det lärosätet där du planerar läsa kandidatkurs och ta ut examen. Pga det akademiska friheten ser reglerna ej identiska ut på olika högskolor/universitet . Dock finns det också gemensamma regler: ex kan man endast ta in avslutade kurser in i kandidatexamen. Dvs du kan inte ta in 15 hp från en icke-betygsatt (avslutad) kurs  -i kandidatexamen .

    • : Så för att ha någon nytta av de 15p B nivå jag redan har måste de kunna räknas in i den B nivåkurs jag planerar att läsa?
    • Mikael : Nytta av högskolepoäng kan man ha på olika sätt: de ser bra ut i CV, t.ex men oavslutade kurser får inte ingå i kandidatexamen.;)