Hej! Jag har en fråga om fri kvot. Såhär gäller om man ska söka fri kvot: "Om du på grund av särskilda omständigheter har fått sämre betyg än du borde ha haft, så kan du bli prövad i fri kvot. Det gäller främst starka medicinska eller sociala skäl, såsom långvarig sjukdom eller mobbing. " På några håll har jag även fått höra att fri kvot enbart kan sökas om det gäller tillfällig problematik, inte långvarig. Kan elev som har t.ex dyslexi omfattas av fri kvot? Vilka råd kan ni ge när man överväger att skriva fri kvot till en elev? Hur kan man identifiera att det är en elev vars problematik är aktuell för att skriva fri kvot? Tacksam för svar.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31991 frågor besvarade.
Vad gäller vid ansökan i frikvot?
1 Svar
Hej,
viktig fråga men också svår att ge kort och konsist svar på.
Jag vet att på många grundskolor är det Speciallärare eller Specialpedagog som skriver begäran om ansökan i frikvot.
Det är en bedömning och handlar också om grad och omfattning t.ex dyslexi kan vara lindrig eller grav.
***
Jag tycker det är viktigt att tänka på att eleven ska ha en rimlig chans att klara den utbildning som hen antas till; att komma in på gymnasiet är bara första steget, sedan ska man i 3 år prestera och uppfylla kraven för examensbevis, annars uppnår man inte målet och det blir "jobbigt för alla"...
Att ansöka om att bli prövad i "fri kvot" skrivs och skickas in, betyder dock inte att eleven automatiskt blir antagen till gymnasial utbildning som hen onskar gå... Vår erfarenhet är att många gymnasieskolor, i första hand fristående, accepterar ej ngn elev som ej lyckas konkurrera in sig genom betygen; det är ju upp till Rektorn att godkänna eller avslå begäran om att bli antagen i fri kvot.
Ang. "tillfällig karaktär" så håller jag med om att det är ibland svårt att bedöma hur varaktig problematiken blir men att det också är viktigt att tänka på att i fall eleven blir antagen så måste hen ha förutsättningar att klara av utbildningen + att i fall tomma platser står på gymn.utbildning så kommer alla behöriga in, men om det är konkurrens, då puttar hen (som blir antagen i fri kvot) bort ngn annan gymnasiesökande, som har högre meritvärde och kanske har bättre förutsättningar att klara av utbildningen.
Ett typiskt exempel när ansökan i fri kvot är helt befogad är:
Eleven hade höga betyg i åren 7 och 8 på grundskolan men under "nian" hamnade hen på sjukhuset pga en olyckshändelse och kanske ej kunnat bedriva studierna i flera månader, och pga detta hann ej få tillräckligt höga betyg i sitt slutbetyg på grundskolan; eleven har dock studiekapacitet och motivation. Om hen ej råkade ut för olyckan, är bedömningen att hen skulle hade fått mycket högre betyg än hen fick. Här är det också viktigt att försäkra sig om att elevens studieförmåga ej har avsevärt försämrats av olyckshändelsen (för att hen kanske i så fall ej har möjlighet att klara av studierna som hen söker);
det hela handlar alltså i första hand om att eleven skulle hade fått högre betyg om inte "det här och det där" hände och att eleven har en rimlig chans att klara av uppnå kraven för exam.bevis från vald gymnasial utbildning.
Frågor och svar taggade med 'lärare i "vissa ämnen"' (6 st.)
-
Hur blir ämneslärare behöriga i fördjupningskurser som retorik?
Hej, Jag undrar hur gymnasielärare blir behöriga i att undervisa fördjupningskurser som retorik, skrivande, medicin osv. Jag har uppfattat det som att behöriga svensklärare får undervisa i sånt som retorik men det är svårt att hitta information...
Hej,lärarbehörighet är "föränderlig"... alltså ändras reglerna ibland. Det som gäller idag behöver inte gälla om 5 år,... Läs hela svaret -
Vad krävs för att bli en programmeringslärare?
Jag studerar ämneslärarprogrammet för Gymnasieskolan, vilket kräver två ämnen. Utöver det vill jag även bli en programmeringslärare och har läst, samt kommer att läsa programmeringskurser vid sidan av lärarstudierna. Finns det...
Hej Fredrik,det är skolverkets avdelning för lärarlegitimationer som bestämmer i frågor om lärarleg. Vad jag som Allmän studievägledare kan säga (inte expert... Läs hela svaret -
Behörighet i medieproduktion mm?
Hejsan! Jag är utbildad musiklärare i gymnasiet men undervisar även mycket inom ämnena medieproduktion, film samt digitalt skapande. Vad skulle jag behöva läsa för att få behörighet i dessa ämnen?
Hej Markus,de ämnena som du nämner i din fråga (som du vill få behörighet i) hör till de så kallade "vissa ämnen". Kika gärna på... Läs hela svaret -
Ämneslärare i beteende ämnena?
Hej! Jag hade en fråga angående lärarutbildningen. Jag vill bli ämneslärare i gymnasiet i beteende ämnena, alltså kommunikation, sociologi och så. Jag lyckades inte direkt hitta något på nätet så tänkte fråga...
Hej, Kika gärna pålärare-i-vissa-ämnen; yrke/sociologilärare och framtid.se/yrke/larare-i-kommunikation Behörig lärare är hen som har Lärarlegitimation för "rätt... Läs hela svaret -
Hur blir jag ämneslärare (gymnasie) med ämne psykologi?
Hej, Jag funderar på att läsa till ämneslärare (gymnasieskolan). Men vet inte hur jag ska göra för att ha psykologi eller kriminologi som förstaämne?
Hej Sofie, ang. bli behörig lärare i Psykologi...Ämneslärarprogrammet - gymnasielärare, ingång Psykologi, erbjuds i Sverige endast på Linnéuniversitetet -... Läs hela svaret -
Hur ska jag tänka angående val av universitet?
Hej! Jag tar studenten nu i vår och det börjar bli dags för att planera inför framtiden. Jag funderar på att bli ämneslärare i gymnasiet med samhällskunskap och historia som ämnen. Denna kombination finns bara i Malmö (i Skåne). Saken är att jag har hört väldigt mycket negativt om Malmö...
Hej Elias!Du ställer ett antal viktiga frågor; men en del av dem kan inte vi på Fråga syv svara på... tyvärr. :( Jag svarar på det vi kan svara, var god läs... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga