Danne
    Hej. Jag kom in på Receptarieprogrammet, men jag vill bli fullutbildad Apotekare vilket betyder att jag måste läsa master i Umeå på distans. Frågan är: efter att jag tagit Apotekarexamen, borde jag ta någon entrepeneurkurs eller söka in till ett kandidat/magisterprogram för att starta mitt eget Apotek? Vilket isåfall? Borde jag arbeta efter masterexamen för att få erfarenhet istället och söka till entrepeneurprogrammet senare? Jag är otroligt förvirrad och vet inte vilken den bästa vägen är.

    Mvh
    • : Hej! Grattis till antagningen! Alltså ett sånt här program hade varit toppen: http://lnu.se/utbildning/program/sglon Det är på distans, halvtid och är typ det som passar dina önskemål. Dock så vet vi inte om detta program kommer finnas kvar när du vill söka, men bara så du vet att ett sådant existerar! MVH,
    • Mikael : Vi fick svar från en sakkunnig och jag skriver ett nytt svar till dig nu.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Stort Grattis till din plats på Receptarieprogrammet!
    Det tar 3år att läsa och du har gott om tid ännu innan du måste välja ngt annat.
    Börja läsa och se om du har tid över till att läsa mer och i så fall kan du till termin två eller tre söka en halvtids kurs på kvällstid eller på distans.
    Om vilken kurs det i så bra att läsa, råder jag dig fråga studievägledare på din utbildning.
    En bra idé är också att försöka få extra jobb på ett apotek: i början som kassapersonal eller butiksbiträde och du kan själv känna på och även kan fråga apoteksägare om vilken utbildning hen kan rekommendera att du går.
    Personligen tycker jag att du bör arbeta några år på ett apotek som anställd innan du startar eget. Jag tycker också att utbildning i Ekonomi och Juridik samt i personalfrågor (psykologi), är mycket bra att ha om man vill bli egen företagare.
    Det är en fråga: vad krävs det, formellt sett för att få starta ett apotek & en annan fråga: vad behöver du kunna för att se till att företaget går bra?
    Marknadsförings- och ekonomikunskaper är det viktigaste för företagets chanser att överleva i längden.
    Jag ska forska i saken och hör av mig om jag hittar ett bättre svar att ge dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för ditt svar! Jag uppskattar det jättemycket.
    • Anna : Vi på Fragasyv.se är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med studierna! har du nån kompis som också har frågor, tipsa om oss och du får också gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Erik!
    Nu fick vi svar från en sakkunnig och vi råder dig att läsa på https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Apotek--handel/Apotek/-Tillstand-for-apotek/
    Och till vänster där på sidan finns det flera länkar - med mer info.

    Det som jag tycker är viktigt för dig att veta:
    i Sverige gäller för närvarande följande: man skiljer på att ÄGA och DRIVA ett apotek. Som ägare behöver du ingen formell utbildning. De krav som ställs på ägare är att hen:
    1. inte har förskrivningsrätt (dvs inte har läkar-, tandläkar- eller veterinärlegitimation);
    2. inte äger eller driver ett läkemedelsbolag;
    3. inte har näringsförbud.

    Däremot måste det finnas någon "driftsansvarig" som har relevant utbildning: t.ex. receptarie med lång erfarenhet (det är Socialstyrelsen som godkänner den driftsansvariges utbildning och arbetslivserfarenhet).

    I andra länder i Europa (t.ex. i Tyskland) är det ett annat system. Där tillåts inte kedjebildning och den som äger apoteket måste själv vara utbildad apotekare.

    I Holland, Norge och England är det samma system som i Sverige där det är Apotekskedjorna (exempel: Apoteksgruppen) som dominerar marknaden.

    Om du vill just DRIVA ett apotek - måste du ha relevant utbildning men det är ej samma som att ÄGA ett apotek. Du skriver om att du vill "starta ditt eget apotek", och jag undrar om exakt vad du menar med det?

    Den sakkunnige som vi pratade med sa att man Köper ett apotek och det idag kostar ca 10 milj kronor. Olika avgifter tillkommer som t.ex. 20 tusen till läkemedelsverket för att få tillstånd att driva det och sedan 5 tusen årligen för tillsyn.

    Vidare berättade den sakkunnige om att det är inte lätt att få ett apotek att gå med vinst. En annan svårighet (eller risk) ligger i att om den som är driftsansvarig godkänd från Socialstyrelsen blir sjuk eller förhindrad i att arbeta (av någon annan orsak), då måste man stänga Apoteket. Man kan ej ha verksamhet igång om den driftsansvarige ej är i tjänst. På så sätt blir verksamhet mycket sårbar och allt "hänger på en person".

    Läs info på Läkemedelsverkets hemsida (länk ovan).

    Hälsningar
    Mikael SYV