Albin
    Hej! Jag har nyss tagit studenten i teknik och har då 2600 poäng. Jag har flera utökade kurser, men jag fick höra att om man har mer poäng än nödvändigt, så får man välja bort en av kurserna (t.ex den som man har lägst betyg i utav de utökade kurserna). Min fråga är, hur gör man det? Har ansökt till högskola men måste väl bestämma någonstans vilken kurs som ska bort!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Albin,
    se vilka kurser som i ditt examensbevis är markerade med "U", utökad kurs.
    Av de kurser som är markerade med U räknas in i jämförelsetal endast de kurser som krävs för särskild behörighet till just "din högskoleutbildning" eller som ger Meritpoäng. Andra U-kurser räknas inte in. Du behöver inte välja vilka kurser som ska räknas in, för det är strikt reglerat och ej valbart.

    Se till att antagning.se har tillgång till ditt examensbevis senast den 21 juni 2018, som är sista kompletteringsdag. Logga in på din plats på Antagning.se och se om ditt Examensbevis är synlig. Om inte - ladda upp ditt examensbevis.
    Vänligen

    L.

    Liselotte