bob

    Hejsan! Jag fick nyligen höra att slutbetyg utfärdas endast t.o.m. sista juni 2020, efter det gäller gymnasieexamen. Jag bestämde mig att göra hela gymnasiet (naturvetenskap) genom komvux. Vilka negativa påföljder betyder detta för mig om jag inte hinner ta ett slutbetyg innan dess? Kan det hända att t.e.x. Fysik 2 som jag nyligen blev klar i blir ogiltigt och byts ut mot t.e.x fysik 'ö' som jag måste då ha för att få ett gymnasieexamen? Jag är mycket förvirrad över vad som kommer ske efter juni 2020. Är det då onödigt för mig att studera för fullt just nu då dessa kurser kan bli ogiltiga efter juni 2020 (om jag inte hinner ta slut betyg)? Visst, kunskap är ju det viktigaste och kunskap ska man inte glömma. Men man presterar ändå bättre ju färskare dessa kunskaper är. Sätter vi våra politiker bakom gymnasiebänken är det inte mycket dem kommer komma ihåg heller.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Bob,

    det är de "gamla" kurserna (eller i alla fall en del av dem) som är betygsatta med IG-G-VG-MVG betyg som kan bli för gamla. De kurser du läser nu blir inte för gamla efter sista juni 2020.

    Förutom att vissa av dina "gamla kurser" kan bli "för gamla", är det självaste "sammansättningen" (vilka kurser som får ingå) som också kan påverkas och i vissa fall rätt mycket /beror väldigt mycket på - exakt vilka kurser du redan har betyg i och vilka kurser du läser nu och kommer att läsa fram till sommaren 2020).

    De stora skillnader mellan Slutbetyg och Examensbevis är:
    det är 50 p. fler som krävs för examensbevis och Gymnasiearbete /som ska ha tema som passar in på "programmet"/ måste vara godkänt; Tar du ut slutbetyg, slipper du tänka på om alla kurser passar in i ett visst "program" också, vilket kan bli ett stort bekymmer då många "egentligen giltiga kurser" skulle ej kunnat ingå, pga de ej passar in i ett visst "gymnasieprogram".
    ***
    Nu vill jag inte inge falska förhoppningar, men faktum är att "deadline" för att få ut ett Slutbetyg har tidigare förlängts flera ggr men nu var det sagt att förlängningen till sista juni 2020 är den sista (men det var ju sagt så även tidigare men sedan blev det förlängt i alla fall... så man "vet aldrig").
    ***
    Mina råd:
    - försök ta ut slutbetyg innan 1 juli 2020, gör ditt bästa.
    - om du inte hinner, får vi hoppas att det blir ännu en förlängning av möjlighet att ta ut ett Slutbetyg.
    - blir det ingen förlängning, får vi hoppas att det går att lösa på ngt. sätt i alla fall /ex. att det ej blir "så farligt" för just dig - kanske passar dina kurser in i ngt. gymnasieprogram och du ska endast behöva läsa 50 poäng extra, vilket utgör en liten kurs (studier på heltid i 2,5 veckor) + göra GA, gymnasiearbete (studier på heltid i 5 veckor).

    Hälsningar
    D: