Hemlig
    Går natur Sam , år 2 . Har ett f i kemi 1 och vet ej om jag kommer klara matte 3c , det jag vill ska vidare på kräver matte 2b . Skulle 3c förstöra eller ej spela roll , om jag ej klarar då det ändå är skillnad mellan B och C?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Hemlig! :)
    för behörighet till högskola-universitet i Sverige måste man alltid ha Grundläggande behörighet; du måste därför få ut Examensbevis och max antal F-poäng i exam.beviset från gymnasiet är 250. Kemi1 och matte 3c går tillsammans ut på 200p. så, om du har godkända betyg i alla andra kurser, kommer du med F i 200p. kunna få ut examensbevis och blir då "grundläggande behörig" till högskoleutbildningar.
    Om du fick godkänt betyg i matte 3 och din högskoleutb. kräver endast matte 2, då skulle du fått + 0.5 merit och också skillnad mellan F och E betyg i en 100p.kurs är plus-minus 0.4 --- på så sätt vinner du + 0.9 (av totalt 22.5 möjliga) i meritvärde, vilket är rätt mycket. Så, försök få godkänt betyg i matte 3.

    ... kemi ger inga Meritpoäng, och skillnad mellan F och E i kemi1 blir då endast plus-minus 0.4. Du har rätt att göra prövning i kemi1 innan du går ut år3 på din gymnasieskola (tidpunkt för prövning är det din skola som bestämmer).

    Om meritpoäng för dig med examensbevis: gymnasieguiden.se/informeras/merit
    Om kraven för exam.bevis från gymnasiet: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen