Hasina
    Hej
    jag går på vård och omsorgsprogrammet och ska göra APL i 5 veckor och jag vill inte alls göra APL det är väldigt tråkigt. Nu känner jag att det är fel program för mig och jag tänker byta i höst till en annan program och fortsätta plugga, jag byter inte nu för att jag tänker om jag byter till en annan linje så jag har missat mycket från början och hinner inte med klassen...
    Jag vill en tydligt svar tack
    mvh. Hasina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hasina,

    om du inte deltar i APL, kommer det troligtvis blir så att du mister studiebidraget från CSN och du kan också bli utskriven från din gymnasieskola; detta för att vid skolk (ogiltig frånvaro) i fler än 4 timmar per kalendermånad - är skola skyldig att rapportera till CSN och CSN slutar betala ut studiebidraget;
    om APL varar i fem veckor och du uteblir under hela den tiden - då är gymnasieskola även skyldig att skriva av dig från skolan; detta pga om eleven uteblir i en månad utan att ha varit sjukskriven, då anses eleven ha avslutat sina studier på gymnasiet.

    Du ska söka till ett nytt program till hösten, men det finns inga garantier att komma in. Fram tills du får Antagningsbesked vet du inte om du får plats på ett nytt program. Och vad händer om du tyvärr inte kommer in på ett nytt program? Vad ska du göra då?
    Att du tycker det tråkigt att gå på APL, är inte en giltig orsak till att utebli från undervisningen /APL är en del av undervisningen/.

    Vi avråder från att skolka. Jag vill råda dig att söka jobb och i fall du får jobb kan du byta från studier till att arbeta fram tills du kommer in på ett nytt program; och i fall du inte kommer på ett nytt program, kan du fortsätta arbeta i så fall. Arbetslivserfarenhet är alltid bra att ha.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna du har missförstått min fråga men ändå tack för att du svarade. Jag menade om jag säger till skolan att jag vill inte göra APL och vill vara i skola istället vad skulle de säga och vad är risken om jag gör inte APL och är i skola?
    • Liselotte : Vad ska du göra i skola när din klass är på APL? det går ju inga lektioner för din klass på skolan; klassen är ju på APL. ...:) Och du får gärna testa säga på skolan. vi kan inte veta vad som händer. Det finns inget "skrivet" om vad skolorna måste svara. Det finns olika "särskilda omständigheter" också - och ibland kan rektor fatta beslut om att göra Undantag. En regel finns att om skola INTE KAN ERBJUDA APL, finns ingen möjlighet - t.ex en passande arbetsplats inte finns inom pendlingsavstånd för eleven - då kan skola anordna APL på skolan. Det är en möjlighet som skola har; men i ditt fall när det FINNS en apl-plats ...? så tror inte jag skola kommer anordna apl-plats för dig på skolan.
    • : Tack för din svar Liselotte
    • Liselotte : Jag blir glad om mitt svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer