Jessica
    Hej! Jag är intresserad i att arbeta på ett jobb som inte kräver att jag ska sitta på kontor hela tiden. Kanske utforska lite och så. Jag är intresserad av mänskliga rättigheter och lagen kring det ämnet men jag vill inte studera till jurist. Jag pratar också ganska många språk som franska, kirundi, engelska, svenska och lite spanska. Jag tänkte plugga internationella relationer, men jag är inte så intresserad av politik. Jag vet inte vad för val som finns. Skulle du kunna hjälpa mig klurra lite på några utbildningar som passar det som jag är intresserad av? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica

    man kan tänka på olika sätt; antingen kan man försöka sikta på ngt. speciellt yrke - och välja utbildning utifrån det yrket. Se på www.framtid.se - där det finns ca 2 tusen olika yrkespresentationer; hitta det yrket eller de yrken som du blir intresserad av; där står det i presentationerna - vad för utbildning som rekommenderas;

    eller så hittar man en utbildning som man tycker om och kan då se sedan - vad som "kan bli av den utbildningen". Alla högskoleutbildningar går att hitta på högskolornas gemensam hemsida - www.studera.nu

    alla yrkeshögskoleutbilndingar - på www.yhguiden.se
    alla folkhögskoleutbildningar - på www.folkhogskola.nu
    och KKU>>, konst och kulturutbildningar - på www.konstkulturutbildning.se

    Inom de områden som du är intresserad av finns det tusentals olika möjligheter - väldigt många olika yrken och utbildningar; att rekommendera ngt. till dig, när vi inte känner dig och vet vara det "lilla" som du skriver i din fråga - vågar vi inte göra; för det kan bli väldigt fel.
    Om du hittar några yrken eller utbildningar som du blir intresserad av, uppge vilka - så kan vi försöka hjälpa dig att jämföra dem.
    Det är inte någon exakt vetenskap.
    Många ggr spelar små detaljer och även tur stor roll. Man kan ha tur /eller otur/ att träffa /eller inte/ just de personer som ger "hjälpa på traven".
    Vi kan ge information för vad som finns att hitta information om och var. Vi kan också ge råd men inte några garantier. Sedan är det upp till dig att följa våra råd eller inte.
    Tips: boka tid hos en "levande syv" - på den skola du vill läsa på eller på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan då diskutera dina funderingar med en "syv på plats".

    Hoppas någonting i mitt svar blir till någon sort hjälp,

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA