Livia
    Hej!
    Min bror går i 9:an just nu. Han sökte till gymnasiet men det är möjligt att han inte når godkänd i svenska. Han har godkänd i alla andra ämne som han har men inte i svenskan. Jag skulle vilja veta vad man kan göra i sån fall. Vi kämpar för att han ska få godkänd med vi vill inte vänta tills läsåret slutar och sen börja leta efter alternativ.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Livia,

    det är bra att ni är ute i god tid och letar efter alternativ, om att i fall din bror får F i svenska och med det ej blir behörig att komma in på gymnasiets nationella program.

    Med F i svenska är man behörig att komma in på IM, introduktionsprogrammen >>, men inte till IM,PRO (programinriktat individuellt val), men till de andra Introduktionsprogrammen.

    Språkintroduktion i första hand för "nyanlända". Individuellt val söker man i samråd med rektor och kurator; här är undervisning anpassad till elevens behov och behoven kan t.ex vara en svår kronisk sjukdom som gör att eleven endast kan läsa på långsam takt, ej på heltid.

    I första hand är det Preparand >> eller Yrkesintroduktion>> som jag rekommenderar att ni tittar på. Om din bror är intresserad av ngt. speciellt yrke som t.ex Kock>>, Fordonsmekaniker>>, Undersköterska>>, eller ngt. annat yrke som man kan lära sig på gymnasiet, så är i så fall Yrkesintroduktion ett bra alternativ.

    Men om din bror vill endast läsa just svenska intensivt under ett år - då är Preparand rätt alternativ för honom.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte