barbareata
    Hej
    jag ska börja i gymnasiet humanistiska programmet jag undrar vad för yrken jag kan få eller vilken utbildning jag kan nå om jag tar bort matte kursen. Jag satsar på att bli advokat men dock så vet jag inte om matten behövs. Därför undrar jag vilken utbildning kan jag få utan matte.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej°

    Utan godkänt betyg i matematik 1 (första gymnasiekurs i matte) går inte att få ut examensbevis. Och du blir därför inte behörig till högskoleutbildningar. Det går inte i Sverige blir advokat utan att först tagit juristexamen och juristexamen tar man i slutet av juristprogrammet som är ett högskoleprogram.
    Du kan inte ta bort matematik 1 från en gymnasial utbildning därför att det är en obligatorisk kurs. Om du får F i den kursen får du ej ut examensbevis, utan endast ett studiebevis och blir med det obehörig till alla högskole-/universitetsutbildningar i Sverige.

    Men det finns säkert yrken som man kan få jobb inom även utan godkänt betyg i matematik på gymnasiet, t.ex
    kanske kan man jobba som cykelbud, bagare, t.ex en pizzabagare, undersköterska eller städare/lokalvårdare (bara för att ta några exempel). Kika i så fall på yrken som ej nödvändigtvis kräver gymnasiekompetens, utan kan fås utan fullständiga gymnasiala betyg.

    Vänligen
    Julia

    • : Jag menar i årskurs två och inte ettan för i humanistiska kan man ta bort matten i tvåan därför undrar jag vad för utbildning man kan få då
    • Julia :

      I Humanistiska programmet ingår endast Matematik 1b som en obligatorisk kurs. Det kan du se i Programplanen för HU. Kursen matematik 1b läsas ofast under årskurs 1, men kan på vissa skolor läsas i långsam takt under längre tid, t.ex under 3 terminer eller under hela 2 år. Det är inte otänkbart att hela kursen kan läsas under årskurs 2 och i så fall läser man inte matematik under årskurs 1 (allt beror på hur just den aktuella skolan lägger upp studierna). För juristprogrammet krävs inte mer matte än godkänt betyg i matematik 1.